Anul 1
Desen și culoare în modă
lector Oana Roșca
Studiul desenului si al culorii alături de cel al compoziţiei de modă, este considerat o disciplină fundamentală în procesul de pregătire al viitorilor designeri vestimentari.
Cursul de desen urmăreşte construcţia formelor, echilibrul proporţiilor şi redarea în spaţiu, prin raporturile care se stabilesc între zonele de lumină şi umbră. Prin desen se vor sugera siluete, suprafeţe şi volume, structuri şi materialităţi şi se va surprinde caracterul obiectului vestimentar si al personajului studiat. Desenul stă la baza oricarei reprezentări, cu ajutorul lui se poate reda, prin intermediul punctului, liniei şi al petei valorate toată lumea înconjurătoare.
Culoarea va fi studiată și aplicată creației vestimentare urmărindu-se modul în care tipurile de contrast acționează în cazul costumului. În acest sens se vor face studii de caz.
Elementele de bază ale limbajului plastic se studiază din anul I. În anii II şi III desenul și culoarea vor fi utilizate pentru a transmite concepte şi idei specifice domeniului creaţiei costumare. Desenul și culoarea se concentrează asupra celor două problematici generale de maxim interes în acest departament:
– Studiul corpului uman
– Redarea materialității
Simboluri și mesaje în vestimentație
profesor Doina Lucanu
lector Alina Gurguță
Cursul urmărește depășirea funcției pur comerciale a veșmîntului, provocând valori creative, plasând astfel fenomenul în zona artei(wearable art). Bazându-se pe principiile experimentului și coexistența limbajelor, se realizează o sinteză de aplicații și texturi cât mai personale, cursul urmărind dezvolrarea abilităților plastice în concordanță cu cerințele contemporane în domeniul modei (o abordare din perspectiva postmodernismului).
Cursul se bazează pe expuneri teoretice și studii de caz specifice domeniului, pe filme de specialitate, prezentari de moda și spectacole de costum-obiect, pe imagini din Istoria artelor plastice și decorative, pe lucrări practice și experimente realizate în timpul orelor de atelier.
Crearea unor accesorii pentru cap pornind de la colecția realizată de Viktor&Rolf- „Fall 2003 Ready to wear”, (pentru realizarea acestei colecții celebrii designeri au folosit suprapuneri și supradimensionări de gulere, pentru a da plasticitate și volum ținutelor – o idee nouă pentru acel moment).
– Accesoriile pot fi realizate din materiale cât mai diverse (convenționale sau neconvenționale), pentru a reda și susține vizual ideea propusă de catre student (prin schițe de idee), folosind o cromatică restrânsă (alb, negru și transparent);
– este o temă care se bazează pe principiile experimentului;
– identificarea reperelor importante pentru tema propusă;
– expresivizări prin formă, culoare, volum a reperelor stabilite pentru fiecare lucrare în parte;
– simbolul – ca element între real şi imaginar;
– metamorfozarea – interpretări ale veșmântului, provocări ale imaginarului.
Experiment stilistic în modă
lector Alina Gurguță
Obiectivul principal al cursului este expresivizarea veșmântului apelând la o gamă largă de tehnici de manipulare a materialelor, o dată cu explorarea numeroaselor interferențe între mediile artistice, toate acestea fiind de actualitate în conturarea demersului creativ al viitorilor designeri. Exercițiul cercetării și al căutării/explorării propriei maniere de expresie este fundamental pentru modelarea creatorului de modă.
Plecând de la ideea că cercetarea în domeniul modei dizolvă bariere și constrângeri impuse de un sistem rigid, se încurajează în mod special experimentul interdisciplinar, utilizarea diferitelor medii de exprimare artistică, folosirea materialelor neconvenționale în scopul stimulării creativității și al găsirii unui limbaj cât mai personal pentru creativul în modă.
Experimentul este principalul instrument la indemâna studentului pentru a depăși limite și pentru a a-și modela o rețetă de succes în realizarea celor mai originale și inovatoare creații, total diferite ca formă și structură de cele convenționale. În susținerea unui concept coerent în modă este nevoie de exploatarea tehnicilor foto și video, la care se apelează din ce în ce mai des și la un nivel din ce în ce mai profesionist. Este subliniat și recomandat tocmai acest tip de colaborare, care determină un nou tip de poziționare în domeniul modei, în care intermedialitatea își menține rolul în era modernă, deservind acelor media, care depind în mod necesar, de ceea ce rezultă din registre de tip vizual, sonor și gestual.
Volumetrie și transpunere în tridimensional
profesor Paula Barbu
lector Andrea Stoian
Cursul propune o abordare de-o potrivă teoretică și practică în scopul dezvoltării creativității și a gândirii estetice a studentului. Prin această disciplină studenții studiază similitudinile dintre arte, arhitectură, științele exacte și proporțiile corpului omenesc exersînd totodată cu atenție diferitele modalități de obținere a formelor și volumelor . Toate acestea contribuie la obținerea unor concepte și demersuri personalizate ce îi poate ajuta să se raporteze mai ușor și mai bine la problemele ridicate de propriile creații artistice. Se va acorda un interes sporit asigurării unui suport teoretic raportat la mediul artistic contemporan și se va încuraja abordarea interdisciplinară și experimentală a proiectelor.
Desfășurarea costumului în spațiu
lector Sergiu Chihaia
În cadrul departamentului Modă costumul este conceput, analizat și interpretat ca un produs artisic cu toate valențele unei opere de artă. Se studiază elementele de limbaj plastic, aplicate pe veșmintele, care față de o sculpturură sau o pictură adaugă în plus mesajele transmise de corpul uman. Ca urmare studenții sunt încurajați să descopere atât formele și volumele constitutive ale veșmintelor, acordurile cromatice cât și compozițiile pe care hainele le alcătuiesc acoperind trupul .
Cursul este organizat în ideea elaborării veșmintelor ca volume alcătuite din suprafețe regulate sau neregulate, cusute între ele. Am dat o importanță deosebită atât alcătuirii suprafețelor concave sau convexe, în funcție de suportul oferit de anatomia corpului uman, cât și tehnicilor de coasere, al acestor mici porțiuni de material. Efectul obținut este un veșmînt volumetric, geometrizat.
Sincretism al artelor
profesor Unda Popp
lector Răzvan Vasilescu
Cursul își propune să integreze designul vestimentar și moda în cercetarea artistică actuală, în rândul producțiilor experimentale și neconvenționale contemporane. Utilizând același limbaj ca și artele vizuale, creația costumară este cel mai la îndemână mijloc de vehiculare al noilor idei și concepte.
Prin diferite exerciții studenții vor descoperi apropierea modei de pictură, sculptură, instalație, asamblaj, performanță, happening, etc. și relația ei cu cele mai actuale tehnici de înregistrare și redare a imaginii.
Tehnologia și construcția tiparului
lector Antoaneta Tică
Cursul introduce studenții în principiile tiparelor de bazaă care se folosesc în modă: rochia dreaptă, fusta, bluza, mâneca simplă, raglan-ul, chimono-ul, și legătura lor cu corpul pe care îl îmbracă. O importanță majoră este acordată transformării tiparelor de bază în tipare noi, care să pună în valoare creațiile originale ale studenților. De asemenea, studenții vor învața să realizeze schițe tehnice în concordanță cu cele artistice, cât și diverse modalități de execuție, astfel încât să poată gasi cele mai bune soluții de dezvoltare și transpunere a proiectelor personale.
Proiectare digitală și prelucrarea computerizată a imaginii
lector Matei Arnăutu
În perioada actuală practic nu există imagine digitală destinată expunerii în mediu profesional care să nu treacă, în prealabil, prin diverse procese de modificare, înainte de a fi expusă. Studenții vor primi astfel informația de bază pentru a putea edita imagini în mediu digital, îmbunătățindu-le calitata inițială, respectiv vor acumula abilități ce le vor permite să genereze imagini noi plecând de la o vastă bază de imagini existente deja online.
Modulul de curs din semestrul II este dedicat expunerii unor proiecte personale din domeniul design-ului vestimentar în mediu digital. Studenții vor face prezentari de tip mood-board, portofoliu, cât și prezentări animate.
Istoria costumului
profesor Unda Popp
lector Oana Roșca
Cursul îşi propune să integreze veșmântul artelor plastice şi decorative, considerându-l o modalitate de exprimare artistică la îndemâna tuturor, dar cu o mare capacitate de a coagula în imaginea propusă, chintesenţa fiecărei epoci. Forma, volumul, culoarea, materialitatea vor face posibilă analizarea costumelor cu acelaşi limbaj utilizat în artele vizuale, diferenţa constând în suportul uman al veşmântului.
Se vor analiza procesele de transformare costumară de la o perioadă la alta, motivele apariţiei, modificările, paşii prin care hainele s-au schimbat odată cu diferitele societăţi sau civilizaţii.
Cursul oferă cunoștințe fundamentale pentru un designer de modă și propune o abordare de-o potrivă teoretică și practică în scopul dezvoltării creativității și gândirii critice.
Prin stăpânirea domeniului studentul va avea posibilitatea descifrării mesajelor continute de costume și va putea imagina și realiza veșminte capabile să transmită ideei și concepte personale.
Opțional
Tehnici foto
lector Alexandru Mărginean
Cursul propune revalorizarea unor documente (texte / manuscrise / obiecte / opere de artă) din perspectiva contemporană prin intermediul imaginii digitale.
Seria ”Document Contemporan”. Fotografii– cronicari ai timpului nostru. Fotografierea obiectelor din atelier/casă/depozit/muzeu, interviu audio cu explicaţii referitoare la lucrări/momente importante în creaţie, evenimente deosebite care au influenţat parcursul artistic al persoanei intervievate. Fotografia de eveniment. Fotografierea în muzeu. Fotografia şi spaţiul virtual. Fotografia fără aparat foto. Fotografia de modă. Macrofotografia. Fotografia aeriană. Fotografierea pe acelaşi cadru (expuneri repetate – aplicații din astronomie). Codificări și decodificări ale imaginii digitizate.
Anul 2
Tehnici de reprezentare bi și tridimensională
lector Răzvan Vasilescu
Cursul își propune să evidențieze personalitatea studentului reflectată în proiectele sale. Astfel, alegerile conștiente sau subconștiente conturează, la propriu și la figurat, silueta bidimensională ce stă la baza proiectului individual de transpunere tridimensională a noii tipologii-hibrid destinată spațiului contemporan. Inerentele introspecții, la care cursul face apel, au rolul de a stimula componenta creativă sentimentală ca motor al dezvoltării unei nișe personale de interes.
În cea de a doua parte a cursului, bidimensionalitatea este rezultatul dezvoltării literare (dadaiste) a căutării unei secunde funcționalități a produsului vestimentar.
Concept și exprimare
lector Alina Maria Griga
În cadrul cursului se pune accentul pe găsirea unui limbaj de exprimare artistic virtuos, structural, atins și marcat de unicitate. În acest sens profesorul pune accentul pe un “vocabular de soluții originale”, un potențial inovativ necesar ulterior în exprimarea practică a studențiilor în domeniul modei sau al costumului. Un rol important în cadrul cursului îl are stimularea studențiilor în a găsi soluții originale în creația de materiale și structuri textile noi, convenționale și neconvenționale. Se pune accent pe antrenarea studenților în subiecte de modă cu o tematică abstractă și transpunerea acestora prin intermediul unor tehnici complexe de construcție sau interpretare a materialului textil, al tiparului și al detaliului.
Structura cursului supune atenției o abordare interdisciplinară, un parcurs ce se dezvoltă de la cercetarea teoretică-vizuală artistică și evolueză firesc în operațiuni complexe ale gândirii creative, practici experimentale și exprimare artistico-plastică.
Adaptarea conceptului la gesturile concrete, practice urmărește îmbogățirea limbajului de expresie artistic vestimentar și stimulează abilități practice în acord cu forma corpului uman, cu scopul unei transpuneri cât mai expresive.
Volumetrie
profesor Paula Barbu
lector Venera Arapu
În acest an în cadrul cursului se vor studia cele mai importante perioade, stiluri, curente, creații ale designerilor, manifestări și acțiuni prestigioase, recente, în care volumul de modă s-a evidențiat în mod interesant.
Cursul demonstrează teoretic şi practic diferitele modalităţi de obţinere a formelor şi volumelor din creaţia vestimentară. Studiind similitudinile dintre arte, arhitectura, proporțiile corpului omenesc, științele exacte și tehnologii și exersând cu atenție diferitele modalități de realizare a veșmintelor de-a lungul timpului , studenții departamentelor de modă, se pot raporta mai ușor și mai bine, la problemele ridicate de propriile creații vestimentare.
În semestrul I se abordează problema supradimensionărilor iar in semestrul al II lea se pune accentul pe obținerea unor deformări ale volumelor obișnuite, realizându-se în acest mod legătura cu obiectul artă.
Vor intra în discuţie creatorii care au cercetat fenomenul dincolo de aspectul comercial (ex: MarianFortuny, Azzedine Alaia, Issey Miyake, Comme des garconns, Simon Thorogood, Hussein Chalayan, Alexander McQueen, Victor & Rolf, etc.)
Se vor analiza modalităţile de obținere a volumelor de-a lungul timpului.
Se vor face cât mai multe experimente interdisciplinare care să pună în evidență legătura dintre creația volumetrică și celelalte ramuri ale artelor, inclusiv multiplele posibilitati de utilizare a creațiilor în diferite evenimente artistice și expoziți sau prezentări de profil din care să se înțeleagă importanța cunoșterii disciplinei.
Construcția tiparului
lector Antoaneta Tică
Pe parcursul cursului se aprofundează manipularea tiparelor de modă pentru a obține creații originale complexe. Se pune accent pe legătura cu corpul uman și pe faptul că tiparul este unul din cele mai bune mijloace de a pune în evidență, ori de a ascunde, deforma sau exagera după dorință, anumite părți ale corpului. Se va apela la conexiuni cu diverse concepte, astfel încât studenții să realizeze creații unitare din punct de vedere estetic, ideatic și tehnic.
Cultura limbajului vizual
lector Alexandru Mărginean
Gramatica limbajului vizual pe care studenții o vor utiliza în conceperea, producerea și prezentarea colecțiilor de modă este una dintre componentele fundamentale ale design-ului vestimentar. Cursul se structurează comparativ pe relaționarea temelor practice de atelier cu problematica generală a limbajelor și codificărilor de tip vizual. Este studiat volumul corpului uman static și în mișcare, ca formă de lucru de bază, în raport cu:
- a) elementele fundamentale obiective și subiective ale percepției vizuale;
- b) reacțiile psihologice perceptive;
- c) iluziile optice și optico-geometrice ale figurii umane în raport cu ambientul;
- d) iluziile fiziologice, ale deplasării aparente, cognitive, ale falsei perspective, gestaltiste;
- e) coordonatele matematice ale limbajului vizual;
- f) principiile generale ale gramaticii limbajului vizual (forma, spațiul, ornamentul și textura, culoarea, iluminarea);
- g) repere din istoria designului.
Se urmărește înțelegerea specificului vizual al spațiului ambiental și cultural al clientului, respectiv adecvarea creațiilor de modă cu diverse tipuri de manifestare ale personalității umane. Se organizează grupuri de lucru în cadrul cărora fiecare student își asumă responsabilitațile deontologiei și eticii profesionale în raport cu aptitudinile individuale, valorizate în raport cu cerințele grupului.
Ilustrație de modă
lector Matei Arnăutu
Temele vor studia desenul după modelul viu în mişcare. Exerciţiile experimentale vor mări puterea de concentrare, de observare, înţelegere, dar şi de stilizare şi sintetizare a modelului viu, corp şi portret, îmbrăcat, în diverse maniere de abordare. Accentul se va pune pe tehnica desenului de observaţie.
Cursul işi propune să dezvolte capacitatea şi uşurinţa de a desena corpul uman şi vestimentaţia cu detaliile ei din memorie într-o manieră cât mai personală.
Exerciţiile şi aplicaţiile acestui curs dezvoltă aptitudinile cursantului de a ilustra ideile într-o manieră tehnică volumetrică şi plană, până la dezvoltarea acestora la volume în mişcare, redând totodată datele necesare înţelegerii formei tiparului şi a finisajelor pe diverse materiale de diferite grosimi. La sfârşitul cursului studenţii vor crea o colecţie de desene colorate în volum şi plate pe diferite tipuri ale modelului.
Proiectare digitală și prelucrarea computerizată a imaginii
lector Matei Arnăutu
Modulul de curs din semestrul I este dedicat expunerii unor proiecte personale din domeniul design-ului vestimentar în mediu digital. Studenții vor face simulări pentru materialele necesare comunicării unui eveniment de modă.
Modulul de curs din semestrul II este dedicat prelucrării în aplicații de editare digitală a imaginii a unor imagini realizate în tehnici clasice de desen, ulterior transpuse in format electronic prin scanare și fotografiere. Se urmărește combinarea mai multor tipuri de programe (de editare a imaginilor bitmap cât și vectoriale).
Istoria costumului
profesor Unda Popp
lector Oana Roșca
În cadrul cursului se vor discuta subiecte referitoare la costumul secolului XX analizând aspectele de democratizare a hainelor. Se va prezenta costumul atât din punct de vedere al modei cât şi al scenei, cu referiri la istoria teatrului şi a filmului.
Se vor face exerciții de transpunere a unei idei de înveșmântare într-un costum de scenă, teatru sau spectacol neconvențional și într-un produs de modă destinat străzii.
Ne propunem integrarea imaginii umane în contextul cultural general.
Prin stapânirea domeniului studentul va avea posibilitatea descifrării mesajelor conținute de costume și va putea imagina și realiza veșminte capabile să transmită idei și concepte personale.
Anul 3
Eveniment de modă
lector Alina Maria Griga
Cursul propune o abordare de-o potrivă teoretică și practică în scopul dezvoltării creativității și a gândirii critice a studentului. Având în vedere domeniul aflat la granița dintre artele vizuale și artele spectacolului vom privi evenimentul de modă ca pe o producție artistică interdisciplinară, complexă, în care elementele vizuale reprezentate de costume, contribuie la realizarea unui spectacol cu un înalt nivel artistic, alături de mișcarea scenică a performerilor, muzica, efectele, scenografice, instalațiile, filmul, video-proiecțiile, hologramele, etc. În cadrul cursului se va acorda un interes sporit asigurării unui suport teoretic raportat la mediul artistic contemporan și se va încuraja abordarea interdisciplinară și experimentală a proiectelor.
Design conceptual
lector Venera Arapu
Tema HAZARD
Această temă face trimitere la curentul artistic dadaist, inițiat deopotrivă în Franța și Germania începutului de secol XX. Tema a fost propusă și datorită faptului că artistul de origine română Tristan Tzara a fost unul dintre teoreticienii și premergătorii dadaismului. Principiul hazardului a stat la baza conceperii primelor poezii dadaiste, în care versurile rezultau prin alegerea aleatorie a cuvintelor extrase la întâmplare din felurite bilețele amestecate. Realizarea unei piese vestimentare pe baza acestui principiu a permis studenților să experimenteze conceperea unui produs vestimentar executat prin combinarea aleatorie a diferitelor țesături și accesorii pe care le aveau la dispozitie fără a mai trebui să își caute materia primă în funcție de o idee.
Așa cum am văzut deja, dintotdeauna veșmântul a reprezentat un limbaj nonverbal și a servit pentru a ne defini ca indivizi și a ne încadra în grupuri și categorii sociale distincte. Astăzi, această dinamică este inversată (nu mai dorim să ne încadrăm deloc în categorii sociale clare) și utilizată tocmai pentru a elabora un nou discurs vestimentar narativ, unul nou, caracterizat prin incoerență de data aceasta, cu scopul de a atrage atenția cu orice preț și a ne diferenția. De exemplu, a combina stilistic o pereche de pantaloni de jogging cu un sacou clasic și o cravată dă naștere unei ambiguități a mesajului transmis de purtător față de statutul său social, statut care nu mai poate fi perceput cu ușurință. Studenții învață prin intermediul temei HAZARD ca ceața cronologică, rezultând din îmbinarea referințelor din diferite epoci, este astăzi sinonimă cu noutatea și creativitatea.
Prin schimbările cameleonice prin care trece astăzi, moda devine practic inepuizabilă. Corelările de elemente diferite depășesc limita bizarului agreat și acceptat. În colecțiile lor, creatorii de modă alătură astăzi sărăcia sublimă, grația plată, grosolănia delicată, plinătatea goală și, în final, nonsensul cu sens.
Toate tipurile de îngemănări contradictorii sunt acum posibile. Atât moda, cât și arta astăzi sunt caracterizate prin acest nonsens căruia i se dă un sens. Orice operă de artă ajunge să fie concepută mental aproape matematic, cu unicul scop de a obține valoarea supremă a zilelor noastre – NOUTATEA. Principiul noutății poate fi mai degrabă ilustrat printr-o formulă de tipul „ce cu ce nu se potrivește”. Exagerarea, disproporția și dezacordul sunt noul lexic al modei actuale. Ilogicul ia locul logicii.
Concret, tema a solicitat studenților conceperea unei colecții vestimentare realizată pe baza principiilor enumerate mai sus. Astfel, studenții au trebuit să folosească numai materiale pe care le aveau disponibile în pofida oricărei potriviri sau armonii, alăturând țesăturile cel mai puțin potrivite și recurgând la armonii cromatice absolut aleatorii. De asemenea, tema le-a solicitat utilizarea elementelor de proveniență inspirațională din stiluri și perioade istorice diferite.
Lifestyle
lector Venera Arapu
Peisajul industriei modei este dominat de companiile care urmăresc dezvoltarea identitatății unui brand. Multe dintre aceste companii investesc sume uriașe cu scopul unic de a crea un brand recunoscut. Odată ce se realizează dezvoltarea unei identități de brand, veniturile cresc exponențial. Coordonarea colecției cu tipul de lifestyle corespunzător clientului țintă este idealul oricarui brand. Structura colecției unui brand trebuie să aibă în vedere poziționarea și coordonarea perfectă cu tipologia, personalitatea, poziția socială, interesele, opiniile, comportamentele și orientările comportamentale ale unui individ, grup sau cultură. Astfel devine important pentru un designer să cunoască diversele categorii de lifestyle. În cadrul cursului, designerul se preocupă de întregul mini-univers al potențialului client țintă și încearcă să aplice criterii estetice, respectiv de design, în toate aceste zone. Pornind de la mediul în care trăiește, și aici vorbim de casă și locul de muncă, la obiectele de care se înconjoară, la activitățile din timpul liber, la modul cum și unde alege să-și petreacă vacanța și apoi mergând mai concret, la ce muzică ascultă, la ce filme vede și nu în ultimul rând la cum se îmbracă. Cursul își propune să aducă în discutie tipologii de potențiali clienți și să ofere instrumente de lucru în vederea construirii corecte și coerente a unei colecții.
Coordonarea colecției de modă
În cadrul perioadei de pregătire a colecției de licență, prima etapă abordată este înțelegerea procesului prin care se construiește o colecție vestimentară, de la un concept la realizare.
Fiecare student trebuie să își definească și să își argumenteze alegerea temei. În urma unor discuții individuale student-profesor, studentul este ajutat să înțeleagă dacă tema pe care și-a ales-o este sau nu reprezentativă pentru direcția lui artistică. În sprijinul acestei etape, studenții prezintă o documentație bogat ilustrată ca va sta la baza viitorului moodboard. Aceștia învăța cum se balansează o colecție din punct de vedere cromatic și, de asemenea, cum trebuie să își aleagă țesăturile astfel încât colecția să fie una bine echilibrată și să facă față cerințelor diferite ale consumatorului.
Etapa următoare este cea în care studenții învăța cum se construiește un plan de colecție, mai precis, câte modele din fiecare tip de produs trebuie să conțină o colecție și care este raportul corect între creativitate și purtabilitate, pentru cei sare doresc sa activeze în viitor în pret-a-porter. Pentru cei care vor sa creeze costum de scenă, abordarea este diferită, aceștia netrebuind să facă față constrângerilor comerciale și de purtabilitate. Cu toate acestea, ei vor învăța și ce înseamnă declinarea comercială a celor mai creative idei ale lor.
Odată definită corect tema, documentația definitivată și moodboard-ul clarificat, studenții încep să facă schițe de idei și crochiuri artistice. Urmează etapa de analiză a propunerilor lor, iar pentru ținutele finale vor realiza schițele tehnice necesare execuției pentru fiecare produs în parte. Colecția pe care o vor construi va fi astfel în concordanță cu afinitățile lor personale, acoperind întreaga gamă de produse reprezentative ale unei colecții extinse (topuri, rochii, pantaloni, fuste, jachetă, palton).
În această etapă, studenții încep să își caute materialele necesare realizării pieselor deja alese. Această propunere de materiale este realizată împreună cu profesorul și în funcție de sugestiile acestuia din urmă se defiitivează necesarul de țesături și accesorii.
Odată definitivat planul colecției și schițele tehnice, se face necesarul de materiale (câți metri din fiecare țesătura), moment în care studenții trebuie să își achiziționeze materialele.
Pe baza schițelor tehnice se trece la etapa următoare, realizarea tiparelor și a mulajelor, astfel încât să nu existe riscul de a strica materialele achiziționate pe baza unui tipar neverificat.
Ultima etapă este realizarea ținutelor, lucru pe care îl pot face studenții dacă sunt pricepuți sau pot apela la serviciile unui croitor/modelier.
În paralel cu realizarea ținutelor, studenții trebuie să definitiveze lucrarea scrisă, cerința principală fiind ca textul respectiv să ilustreze în totalitate procesul prin care și-au obținut ținutele, adică descrierea tuturor etapelor mai sus enumerate, ilustrate cu documentație , schițe, eșantioane de țesături și nu în ultimul rând, poze rezultate în urma unui shooting profesionist asupra cărui concept studentul s-a pus în prealabil de acord cu profesorul.
Nongender
lector Răzvan Vasilescu
Moda este domeniul care reclamă cel mai vehement și mai vizual diversitatea contemporaneității prin creativitate. Noua tendință în rândul caselor de modă pare să fie, însă, una de uniformizare; genurile hainelor se dizolvă, treptat, într-un Fashion Week universal, care se adresează deopotrivă femeilor și bărbaților. S-au dezvoltat din ce în ce mai multe brand-uri unde echilibrul este principala lege sartorială, iar fusta și pălăria cu boluri largi sunt produse unisex.
Excesul de zel în respectarea corectitudinii politice a zdruncinat, vizibil, sistemul educațional occidental spre bucuria principalilor beneficiari; generațiile de la sfârșitul alfabetului se dovedesc a fi foarte flexibile în ceea ce privește propria identitate. Învățământul de modă deschide, astfel, un nou capitol de studii social orientate, iar cursul de față propune echilibrul vector principal. Exercițiile propuse vor încerca să împletească personalitatea creativă cu cea emoțională(a studentului) în proiecte comune ale grupului unde lucrul în echipă și asumarea responsabilităților sunt esențiale.
Se vor concepe colecții-capsulă de veșminte fără gen și se vor realiza materiale de promovare pentru rețelele de socializare online și pentru manifestările specifice(târguri de designer, festivaluri de modă, campanii sociale, evenimente culturale, etc.)
Antreprenoriat în designul vestimentar
lector Alina Gurguță
Cultura inovării și a antreprenoriatului reprezintă provocări ale societatii actuale. Răspunzând nevoii de formare de antreprenori în domeniul modei, specialiști ce pot identifica oportunități de piață în industriile de profil; acest curs are o structură concepută pentru studenții care aspiră să devină viitori lideri în inovație și antreprenoriat. În cadrul cursului, studenții vor învăța cum să transforme ideile în produse competitive pe piață, in colectii vandabile. Latura practica a acestui curs îi va pune pe studenți în situația de a transpune concluziile teoretice rezultate în urma cercetării, în produse și colecții proprii.
Cursul își propune să ofere o perspectivă asupra industriei modei la nivel european și mondial în timp ce vizite de studiu extra-curriculare vor oferi perspective valoroase de pe piața modei din România. Spiritul antreprenorial este o experiență dinamică și interactivă de învățare, construit prin multiple relații de colaborare în domeniu. Se va avea în vedere participarea la prezentări din industrie și vizite în fabrici, participări la târguri ale industriei ușoare din România și analiza unor expoziții și târguri internaționale.
Printr-un program susținut și structurat care include practica antreprenorială, noi modele de afaceri și de planificare și management al activităților creative, participanții sunt încurajați să dezvolte o nouă gândire în domeniul modei.
Cursul își propune, în mod deosebit, să dezvolte antreprenori care pot construi și valorifica patrimoniul cultural românesc și punctele forte ale industriei textile din România cu scopul de a impune branduri noi pe plan internațional.
Strategii inovatoare în designul vestimentar
lector Alina Gurguță
La baza competitivităţii – în general – și în industria modei în special, se află un sistem de inovare în care cercetarea susţine avansul pe lanţurile globale de valoare adăugată. În acest mediu, creativitatea, excelenţa şi spiritul antreprenorial pot mobiliza o masă importantă de oameni, generând locuri de muncă și un nivel de trai mai ridicat. Cursul oferă argumente în sensul în care creativitatea, potenţată în toate fazele şi formele educaţiei, activează antreprenoriatul bazat pe inovare.
Cursul își propune să ofere exemple de succes antreprenorial ce generează – și in domeniul designului vestimentar – modele credibile care susțin formarea unei culturi a inovării şi, în cele din urmă, dezvoltarea unui sistem educațional pentru care inovarea devine prioritară. Latura practică a acestui curs îi va pune pe studenți în situația de a transpune ideile și concluziile teoretice în produse și colecții inovative.
Tehnici de transpunere
lector Venera Arapu
Tema HAZARD
Lipsa armoniei, contrastele brutale, noua expresivitate a urâtului cu U mare, alături de imaginile nobile, grosolane sau vulgare, excentrice sau fireşti, alcătuiesc noua estetică actuală. Intuiţia spectatorului care le percepe nu mai are nici preferinţe, nici parti-pris-uri (păreri preconcepute). Scopul este să subliniem cât de importante sunt pentru artă toate asprimile, disonanţele și pura simplitate primordială.
O altă direcție pe care o ia creativitatea în incoerența vestimentară este cea de a dezorienta privitorul printr-o supraîncărcare de mesaje. Multiplicarea contradicțiilor stilistice este astăzi noul cod vestimentar sinonim cu modernitatea.
Putem rezuma această nouă eră a producției culturale la două procese: recuperare și suprapoziționare. Odată cu apariția fotomontajului, arta s-a schimbat pentru totdeauna, iar diferitele discipline creative au devenit scena unor pastișe obsesive. Elementul de hazard adus de copie și alipire în ecuația creației explică în parte atracția pe care pastișa o trezește în noi și ne forțează să acceptăm incoerențe și anomalii. Aceste incoerențe și anomalii rezultă tocmai din confruntarea a două „originaluri”. A te îmbrăca azi este sinonim cu substituția, reinventarea și restituirea sensului.
Studenții descoperă astfel, că disproporția ne obligă mereu să înțelegem forma proporțională. Fără ruptură, noutatea nu există – ruptură dimensională a elementelor constitutive ale ținutei, ruptură de potrivire de volume, ruptură cromatică. Adesea incoerența (combinația dată de urât, bizar și lipsa de unitate) poate înlocui în mod fericit frumosul (alcătuit de armonie și unitate). Astfel, înțelegem de ce urâtul a putut lua locul astăzi „frumosului”.
În realizarea ținutei studenții au folosit tehnici de îmbinare diferite, de la finisat/nefinisat la cusut de mașină/cusut manual. Țesăturile disponibile au trebuit sa fie folosite altfel decât în scopul lor principal. Astfel, din țesături subțiri și fluide s-au realizat elemente de piese vestimentare specifice sezonului de iarna (jachetă, palton), iar din țesături groase (stofe de lână sau blană) s-au realizat elemente de piese specifice sezonului de vară (furou, corsaj).
Cursul testează creativitatea studenților și îî solicită să meargă împotriva gândirii creative obișnuite, acesta fiind criteriul principal pe baza căruia se face notarea.
Opțional
Restaurare costum
conferențiar Aurelia Pomponiu
Cursul de restaurare propune studenților studiul unor piese vestimentare de o certă valoare artistică. Ne bucurăm în acest sens de colaborarea cu Teatrul Național din București care a pus la dispoziția UNAB un spațiu de lucru și posibilitatea de a urmări procedeele de recuperare operate de specialiști pe costumele din colecția TNB.
Având în vedere domeniul aflat la granita dintre creația costumară și artele textile cursul va transmite în primul rând cunoștințe referitoare la materialele folosite în realizarea veșmintelor și la tehnnicile de croială, prindere și coasere.
Se vor utiliza cele mai eficiente tehnici de reparare și conservare, care se aplică în acest domeniu.
Se vor supune restaurării piese aflate în colecții de stat sau particulare.
Se va acorda un interes sporit asigurării unui suport teoretic raportat la mediul artistic contemporan.