După al doilea Război Mondial apare necesitatea unei secţii speciale de scenografie în cadrul Institutului de Arte Plastice N. Grigorescu, cu un program care să ţină seama de specificul pregătirii viitorului scenograf, a cărui profesie implică o sinteză a artelor. Primii profesori ai secţiei au fost V. Sigfried, Alexandru Brătăşanu, Mihai Tofan, Paul Bortnovschi, Ileana Pătrăşcanu Veachis, Vasile Roman, Constantin Albani, Vittorio Holtier şi Ștefan Antonescu. Secţiei de scenografie îi revine sarcina formării viitorului creator de decor şi costum, realizatorul plasticii spectacolului. Scenografia este un limbaj cu o pondere importantă în contextul evenimentului artistic, iar scenograful reia, în condiţii istorice, culturale şi tehnice specifice, idealul renascentist al artistului universal, care se poate exprima în oricare dintre genurile artei, în mod emoţionant şi convingător. Performanţa în domeniul scenografiei de teatru, al scenografiei de film şi televiziune şi al scenografiei pentru spectacolul de animaţie (păpuşi) se ridică la standarde internaţionale; de-a lungul timpului, scoala românească a dat artei spectacolului scenografi cu reputaţie naţională şi mondială. După anul 1989, Catedra de Scenografie a fost revigorată cu specialişti noi, ceea ce a favorizat înfiinţarea unor noi specializări: scenografia de film şi TV, cea de păpuşi şi scenografia de eveniment.

Prin conţinutul şi metodologia didactică, disciplinele de studiu urmăresc obţinerea unor competențe concrete. Astfel, în fiecare an de studiu, una din disciplinele fundamentale investighează în principal problematica diferitelor variante de soluţii scenografice, capabile să ofere spectacolului condiţii de desfăşurare optimă într-o ambianță adecvată, cu elemente de decor funcţionale, ansamblul având, dincolo de verosimil şi funcţionalitate, un nivel spiritual care să vizeze spectacolul în dimensiunea sa de operă artistică. Departamentul are ca obiectiv principal crearea şi promovarea valorii artistice teatrale din ţara noastră şi urmăreşte stimularea creativităţii în arta spectacolului dramatic. Programul cuprinde întâlniri ale studenţilor cu oameni de teatru, critici, dramaturgi, dar şi cu publicul. Sunt totodată organizate manifestări adiacente, precum colocvii şi expoziţii de scenografie, grafică şi instalaţie scenografică. Aceasta dinamică se bazează pe conlucrarea dintre studenţi şi profesori, în concordanţă cu influenţele mediului artistic, social, istoric, cultural naţional şi internaţional.

În urma cerinţelor pieţei există mai multe direcţii principale ale absorbţiei sociale pe piaţa de muncă. O direcţie este cea cinematografică – în producţia de filme artistice, în domeniul publicităţii (spoturi publicitare) sau în producţia de videoclipuri. O altă direcţie este cea în zona teatrală (teatru dramatic, liric sau de animaţie şi marionete) sau în televiziune. Absolvenţii specializării Scenografie pot fi regăsiţi de asemenea în domeniul graficii publicitare, unii dintre ei ocupând posturi de conducere în importante companii de profil. O ultimă direcţie este cea a artiştilor liber profesionioniști, membri ai Uniunii Artiştilor Plastici din România, a căror activitate se regăseşte în participările la expoziţiile naţionale şi internaţionale sau membri ai UNITER-ului.

Departamentului de Scenografie şi Eveniment Artistic dispune de trei spaţii de lucru, de un laborator cu computere şi de un atelier de master şi lighting design. Holul secţiei pune în evidenţă activitatea secţiei, prin expoziţii permanente.

ARcTic | Save the Blue Planet

Vineri și sâmbătă (23-24 octombrie 2020), începând cu ora 19:00, Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” și Departamentul Scenografie și Eveniment Artistic din cadrul Universității Naționale de Arte vă invită la Spectacolul ARcTic | Save the Blue Planet, un eveniment care se adresează publicului de toate vârstele

Inscriere curs optional Arta Digitala 3D, curs realizat de UBISOFT in parteneriat cu Departamentul Scenografie si Eveniment Artistic

Ne bucuram sa va anuntam ca vom incepe cursurile de DIGITAR ART in format online de saptamana aceasta. Tinand cont de situatia actuala, momentan ne vom intalni doar in mediul virtual prin intermediul Google Classroom. Tinem la siguranta voastra si dorim sa facem acomodarea cu lucrul de acasa cat mai usoara, pastrand standardele de pana acum.

Galeria de Artă Digitală Ubisoft X UNArte

Echipa Ubisoft de la cursul de Arta Digitala 3D este extrem de mândră să împărtășească cu voi Galeria de Artă Digitală Ubisoft x UNArte!

Schita-personaj Spectacolul Femeia Eterna Femeie

STAGE DESIGN

Concept stage & costume design by Francesca Cioanca

Concurs adresat tuturor studenților UNArte

Lucrarea trebuie să fie un omagiu adus lui Rembrandt, la 350 de ani de la moartea sa. Studenții sunt invitați să trimită până la data de 31 MAI pe adresa BKR-PCZ@MINBUZA.NL imagini cu lucrările lor.

Studii de licență

Anul 1

ATELIER DE CREAȚIE SCENOGRAFICĂ (BAZELE COMPOZIȚIEI)

Această disciplină presupune un demers introductiv în problemele scenografiei, în formele de limbaj de baza specifice, o familiarizare cu tot ce ține de anatomia și fiziologia scenei, înţelegerea relației dintre text și spectacol, dintre spațiu și personaje. Urmăreşte să dezvolte la studenţi capacitatea de a concepe structuri tipice spațiului scenografic, de a le reda bidimensional și de a le realiza în proiect și machete. Se inițiază un prim contact cu costumul de spectacol, relația personaj – actor, elemente generale ale plasticii reprezentației și expresivitatea volumelor.

STUDIUL DESENULUI PENTRU SCENOGRAFIE

Disciplina își propune să familiarizeze studentul din anul I cu tot ceea ce presupune studiul desenului după corpul uman, studiul drapajului, naturilor statice. Disciplina are în vedere cultivarea abilității studentului de a alege fragmente din peisajul stradal pentru a realiza desene în diferite tehnici cu foarte multe detalii. Studiul desenului în axonometrie ajută viitorul scenograf în dezvoltarea vederii în spațiu.

STUDIUL CULORII PENTRU SCENOGRAFIE

Cultivarea simţului cromatic în acord cu rolul culorii în a reda spaţiul tridimensional; studierea tipurilor de contraste cromatice ce pot ajuta la realizarea unui concept scenografic, atmosfera pe care o poate crea o armonie cromatică în accord cu idea exprimată (de textul dramatic); rolul culorii în redarea spaţiului (volumelor), al luminii, al tipului de atmosferă dorit.

MACHETARE

Cursul presupune o prezentare a formelor tridimensionale care pot fi organizate într-un spațiu imaginar sau într-un spațiu definit care poate deveni spațiul teatral . În etapa următoare structurile realizate se pot concretiza în decorul unui spectacol . Cursul de machetare presupune deasemenea prezentarea materialelor care pot fi folosite atât în machetă cât și pe scenă și mecanismele acesteia.

GEOMETRIE DESCRIPTIVĂ PENTRU SCENOGRAFIE

Geometria descriptivă însumează construcția reprezentărilor grafice bazate pe metoda proiecțiilor, care derivă din mecanismul vederii umane. Sisteme de proiecție, sisteme de reprezentare folosite: epura, reprezentare axonometrică, perspectiva. Modalitatea de a desena pe o suprafaţă plană cu numai două dimensiuni, un obiect din spaţiu având trei dimensiuni. Metoda de rezolvare a acestei probleme este cea geometrică; ea constă în utilizarea regulilor geometriei care stabilesc legătura dintre obiectul din spaţiu şi imaginea lui bidimensională.

PRELUCRAREA IMAGINII PE CALCULATOR

Este cursul care face trecerea de la schița artistică la prelucrarea ei în diferite programe de grafică pe computer, o îmbinare între facilitățile oferite de software și facilitățile oferite de desenul artistic. Prin intermediul metodelor și tehnicilor proprii și folosind software și dispozitive specializate, grafică pe calculator realizează procesarea obiectelor 2D sau 3D prin modelare, reprezentare, transformare și vizualizare, iar combinate cu conceptul scenografic se poate crea o imagine originală.

CROCHIURI

Cursul se bazează pe simţul de observaţie, pe simţul proporţiilor, pe notaţie în însuşirea şi redarea corectă a formelor corpului uman. Se urmăreşte transpunerea în limbaj plastic a expresiei figurii umane, a corpului uman într-o manieră personală. Dezvoltarea abilităţilor de observaţie, a expresiei plastice în redare cât şi a unor tehnici de lucru cât mai diversificate.

OPERATORIE ȘI ECLERAJ

Curs teoretic și practic bazat pe paralelismele conceptuale din creația operatoricească și scenografică, pe identificarea mijloacelor comune de reprezentare și expresie ale limbajului vizual (structuri compoziționale, cromatice, perspectivale), pe analiza momentelor fundamentale ale integrării lor: efectele iluminării, opticii și decupajului narativ cinematografic. Acțiunea esențială a luminii în ambele tipuri de creație, prin examinarea noțiunilor primordiale de light-design, comune imaginii filmice și teatrale. Parcurs istoric comparativ al stilurilor reprezentative, prin opere și autori notorii, din cinematograful clasic și experimental, teatru, operă, video art.

Anul 2

DESEN ŞI TEHNICI DE REPREZENTARE ÎN SCENOGRAFIE

Studiul desenului şi desenul privit sub raportul diferitelor tehnici de exprimare plastică (desen în peniţă, în creion, în tehnică mixtă, etc.) este disciplina cu caracter formativ ce stă la baza oricărei activităţi din domeniul artelor vizuale indiferent de specializare. El dezvoltă studentului un întreg ansamblu de facultăţi psihice şi artistice în vederea afirmării lui profesionale. El ajută la descoperirea formelor, reflectarea şi transfigurarea lor în interesul expresivităţii artistice.

CULOAREA ÎN COMPOZIȚIA SCENOGRAFICĂ

Cursul este axat pe redarea unor schițe de atmosferă și a unor schițe de personaje bazate pe un text sau concept. Este urmărit raportul cromatic, juxtapunerea culorilor în funcție de cerințele textului sau tematicii. Se are în vedere exprimarea plastică, redarea atmosferei, sugerarea luminii apelând la tehnici mixte exprimate prin culoare: colaj, tuș, acrylic, tempera. Schița personajului va trebui să cuprindă pe lângă atitudinea personajului și relaționarea lui cu spațiul și celelalte personaje și exprimarea plastică și cromatică din care să rezulte personalitatea, caracterul personajului.

OPERATORIE ȘI ECLERAJ

Curs teoretic și practic bazat pe paralelismele conceptuale din creația operatoricească și scenografică, pe identificarea mijloacelor comune de reprezentare și expresie ale limbajului vizual (structuri compoziționale, cromatice, perspectivale), pe analiza momentelor fundamentale ale integrării lor: efectele iluminării, opticii și decupajului narativ cinematografic. Acțiunea esențială a luminii în ambele tipuri de creație, prin examinarea noțiunilor primordiale de light-design, comune imaginii filmice și teatrale. Parcurs istoric comparativ al stilurilor reprezentative, prin opere și autori notorii, din cinematograful clasic și experimental, teatru, operă, video art.

COMPOZIȚIE, TRANSPUNERE ȘI TEHNOLOGIE PENTRU SCENOGRAFIA DE TEATRU

Disciplina se studiază în anul II și III și îi revine sarcina transmiterii tuturor datelor necesare formării viitorului scenograf, creator de decor și costum, regizor plastic al spectacolului. Scenografia este categoric un domeniu de creație plastică complex, un loc de întâlnire a diferitelor ramuri de creație din artele vizuale – Pictura, Sculptura, Arte decorative, Arhitectură, Light design, Arta cinetică etc. – cu Literatură, Arta recitării și, de subliniat, cu tehnica însăși.

COMPOZIŢIE, TRANSPUNERE ŞI TEHNOLOGIE PENTRU SCENOGRAFIA DE FILM

Disciplina urmărește familiarizarea studentului cu modul de realizare a concepției scenografice generale (decor – costum) pentru un proiect cinematografic . Desfășurarea procesului de prezentare – predare a noțiunilor de bază , a modului de abordare a problemelor specifice acestui domeniu al scenografiei, are ca deziderat principal configurarea rolului de factor de decizie artistică a scenografului. Se vor studia tehnicile de reprezentare tradiționale sau computerizate , ca și felul de prezentare și susținere a ideilor scenografice în cadrul colaborării cu ceilalți parteneri importanți în luarea deciziilor artistice – regizorul și operatorul.

PERFORMANCE ART

Spațiu dedicat experimentului interconexiunii practice și conceptuale al mijloacelor de expresie artistică, în care libertatea formelor creatoare include utilizarea sau suportul discursului cinematografic. Exercițiul interpretării dramaturgice a unei arii de operă sau lucrări clasice din istoria artelor plastice într-o formă scurtă de narațiune filmică (clip) urmărește nu atât corespondențele formale, cât mai ales ideatice.

ISTORIA COSTUMULUI

Formarea unei concepții despre modă și stil, materiale, culori și croiuri prin analiza modului în care costumul evoluează în decursul timpului. Explicarea acestor concepții și raportarea la lucrări din istoria artelor prin exemplificări vizuale.

PRACTICĂ DE SPECIALITATE

Punerea în aplicare a limbajului plastic în transpunerea unui costum, personaj sau schiţe de atmosferă impuse de text. Documentarea după albume de artă, preluarea unor amprente ale unor perioade de timp regăsite în muzee, clădiri de patrimoniu, spaţii arhitecturale, costume din epoci diferite.

Anul 3

COMPOZIȚIE, TRANSPUNERE ȘI TEHNOLOGIE PENTRU SCENOGRAFIA DE TEATRU

Disciplina se studiază în anul II și III și îi revine sarcina transmiterii tuturor datelor necesare formării viitorului scenograf, creator de decor și costum, regizor plastic al spectacolului. Scenografia este categoric un domeniu de creație plastică complex, un loc de întâlnire a diferitelor ramuri de creație din artele vizuale – Pictura, Sculptura, Arte decorative, Arhitectură, Light design, Arta cinetică etc. – cu Literatură, Arta recitării și, de subliniat, cu tehnica însăși.

COMPOZIŢIE, TRANSPUNERE ŞI TEHNOLOGIE PENTRU SCENOGRAFIA DE FILM

Disciplina urmărește familiarizarea studentului cu modul de realizare a concepției scenografice generale (decor – costum) pentru un proiect cinematografic . Desfășurarea procesului de prezentare – predare a noțiunilor de bază , a modului de abordare a problemelor specifice acestui domeniu al scenografiei, are ca deziderat principal configurarea rolului de factor de decizie artistică a scenografului. Se vor studia tehnicile de reprezentare tradiționale sau computerizate , ca și felul de prezentare și susținere a ideilor scenografice în cadrul colaborării cu ceilalți parteneri importanți în luarea deciziilor artistice – regizorul și operatorul.

OPERATORIE ȘI ECLERAJ

Curs teoretic și practic bazat pe paralelismele conceptuale din creația operatoricească și scenografică, pe identificarea mijloacelor comune de reprezentare și expresie ale limbajului vizual (structuri compoziționale, cromatice, perspectivale), pe analiza momentelor fundamentale ale integrării lor: efectele iluminării, opticii și decupajului narativ cinematografic. Acțiunea esențială a luminii în ambele tipuri de creație, prin examinarea noțiunilor primordiale de light-design, comune imaginii filmice și teatrale. Parcurs istoric comparativ al stilurilor reprezentative, prin opere și autori notorii, din cinematograful clasic și experimental, teatru, operă, video art.

ISTORIA COSTUMULUI

Formarea unei concepții despre modă și stil, materiale, culori și croiuri prin analiza modului în care costumul evoluează în decursul timpului. Explicarea acestor concepții și raportarea la lucrări din istoria artelor prin exemplificări vizuale.

Studii masterale

Anul 1

MASCĂ, MACHIAJ, PERUCI

Disciplina îşi propune urmărirea unui traseu de vizualitate teatrală – de la machiaj la mască. Se trece printr-un scurt istoric al machiajului cu accent pe machiajul în lumea spectacolului. Se analizează relaţia mască – actant şi alterarea personalităţii, cu trimiteri la masca ritualică și se studiază mai aprofundat masca de spectacol. Măştiile sunt foarte variate atât în aspect pe cât sunt în funcţiile şi semnificaţiile lor de bază.

TRANSPUNERE ȘI INTERPRETARE A COSTUMULUI DE EPOCĂ

Cursul propune o incursiune în lumea fascinantă a designului de costum și a artelor vizuale care au creat de-a lungul timpului școli, curente, stiluri. Adus în contemporan, viitorii scenografi pot crea un design de costum fuzionând simultan un stil al unei epoci cu elemente contemporane. Structura cursului este cea a tipului workshop. După realizarea schițelor de costum, se va realiza un costum în mărime naturală tocmai pentru a pătrunde în acest univers al materialelor convenționale și neconvenționale și reușita fuzionării lor într-un întreg.

PRINCIPII DE STRUCTURARE A CERCETĂRII ÎN SCENOGRAFIE

Abordând scenografia ca o componentă fundamentală a artei spectacolului, fie de teatru sau de film, se stabilește importanța raportului dintre cuvântul scris și imagine, dintre expresia literară și expresia vizuală. Prezentarea etapelor de elaborare a conceptului artistic al unui spectacol și precizarea poziției scenografului în contextul realizării unui proiect teatral sau cinematografic, relațiile specifice cu regizorul și cu operatorul/directorul de imagine, în cazul filmului.

IMPLICAȚII MEDIA ÎN SCENOGRAFIA DE SPECTACOL

Studiul specificității stilisticii vizuale cinematografice aplicat în exercițiul transferului pe ecran al creației scenografice – macheta și decorul real din locație, văzute prin intermediul “ochiului” foto-cinematografic și al diferitelor atmosfere create de iluminare, ora zilei, anotimp. O altă perspectivă constituind-o integrarea conținutului vizual filmic (figurativ său abstract) în spectacolul teatral și de operă.

Anul 2

Cursuri online:

Licență, Anul III

Cursul acesta urmărește evoluția arte cinematografice de la invenția sa în 1895 și pănă in contemporaneitate.

Link-uri:
mailing list: fid-una@googlegroups.com

Licență, Anul II

Spațiu dedicat experimentului interconexiunii practice și conceptuale al mijloacelor de expresie artistică, în care libertatea formelor creatoare include utilizarea sau suportul discursului cinematografic. Exercițiul interpretării dramaturgice a unei arii de operă sau lucrări clasice din istoria artelor plastice într-o formă scurtă de narațiune filmică (clip) urmărește nu atât corespondențele formale, cât mai ales ideatice.

https://classroom.google.com/u/3/c/NjYxOTE0NzIwMTZa/p/NjgyNDgzOTM5Mzha/details

Licență, Anul I

Geometria descriptivă însumează construcția reprezentărilor grafice bazate pe metoda proiecțiilor, care derivă din mecanismul vederii umane. Sisteme de proiecție, sisteme de reprezentare folosite: epura, reprezentare axonometrică, perspectiva. Modalitatea de a desena pe o suprafaţă plană cu numai două dimensiuni, un obiect din spaţiu având trei dimensiuni. Metoda de rezolvare a acestei probleme este cea geometrică; ea constă în utilizarea regulilor geometriei care stabilesc legătura dintre obiectul din spaţiu şi imaginea lui bidimensională.

https://classroom.google.com/u/1/c/NzI2NzQwNDc3MDda

https://discord.gg/hyvS8ks

Licență, Anul I

Cursul presupune o prezentare a formelor tridimensionale care pot fi organizate într-un spațiu imaginar sau într-un spațiu definit care poate deveni spațiul teatral . În etapa următoare structurile realizate se pot concretiza în decorul unui spectacol . Cursul de machetare presupune deasemenea prezentarea materialelor care pot fi folosite atât în machetă cât și pe scenă și mecanismele acesteia.

https://classroom.google.com/c/Njc3OTU5MTUyNzla/p/Njc3OTU5MzIxMTFa/details

Licență, Anul III

Disciplina se studiază în anul II și III și îi revine sarcina transmiterii tuturor datelor necesare formării viitorului scenograf, creator de decor și costum, regizor plastic al spectacolului. Scenografia este categoric un domeniu de creație plastică complex, un loc de întâlnire a diferitelor ramuri de creație din artele vizuale – Pictura, Sculptura, Arte decorative, Arhitectură, Light design, Arta cinetică etc. – cu Literatură, Arta recitării și, de subliniat, cu tehnica însăși.

Google Classroom:

https://classroom.google.com/u/2/c/NTcyNzExMDg4NjZa

https://classroom.google.com/u/2/c/NTcyNzExMDg4NjZa/a/NTcyODcwOTExNzJa/details

https://classroom.google.com/u/2/c/NTcyNzExMDg4NjZa/a/NTcyODcwOTExNzJa/details

Licență, Anul I

Cursul se bazează pe simţul de observaţie, pe simţul proporţiilor, pe notaţie în însuşirea şi redarea corectă a formelor corpului uman. Se urmăreşte transpunerea în limbaj plastic a expresiei figurii umane, a corpului uman într-o manieră personală. Dezvoltarea abilităţilor de observaţie, a expresiei plastice în redare cât şi a unor tehnici de lucru cât mai diversificate.

Link Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NzQ1NTI0MzQyNTRa

Link Google Classroom: https://classroom.google.com/c/NzQ1NTI0MzQyNTRa

Licență, Anul I

Cultivarea simţului cromatic în acord cu rolul culorii în a reda spaţiul tridimensional; studierea tipurilor de contraste cromatice ce pot ajuta la realizarea unui concept scenografic, atmosfera pe care o poate crea o armonie cromatică în accord cu idea exprimată (de textul dramatic); rolul culorii în redarea spaţiului (volumelor), al luminii, al tipului de atmosferă dorit.

Link Google Classroom:

https://classroom.google.com/c/NjcwMjEyMjIzNzla

Licență, Anul II Anul III

Scenografia joacă un rol vital în a crea lumi reale sau imaginare pe ecrane.

Obiectivul cursului de Scenografie de film ( production design în engleză sau decoration în franceză) este, în primul rând, de a stimula și dezvolta capacitățile creative individuale, concomitent cu predarea cunoștiințele tehnice esențiale pentru o carieră în cinematografie și televiziune.

Unic în universitățile de artă din România, cursul de Scenografie de film oferă oportunități pentru o deschidere către piața muncii, în continuă dezvoltare, a industriei cinematografice, ateviziunilor sau a publicității.

Structurat pe parcursul anilor II și III de studii-licență, primele trei semestre sunt dedicate unor proiecte de scenografie care urmăresc , gradual, introducerea în domeniul creației de decoruri și costume pentru film. Se face o trecere progresivă de la subiecte de clip publicitar, film de actualitate pâna la film ” sience -fiction”, film ”fantasy” sau film istoric.

Ultimul semestru , al IV-lea, este dedicat unei sinteze a cunoștiințelor și a abilităților profesionale dobândite și care, pentru cei care optează pentru film, se materializează într-un proiect de licență.

Intenția, deliberat asumată, este ca aceste proiecte să reproducă , cât mai fidel, condițiile unei producții cinematografice reale, de film publicitar sau de film artistic. În acest scop este simulat cu exactitate parcursul obișnuit al realizării unui proiect cinematografic : se utilizează un scenariu profesionist ( există un portofoliu de scenarii din care studenții pot alege), se elaborează un ”synopsis” ( rezumat) care va sta la baza schițelor de concept, se fac liste de decoruri, de recuzită și mobilier – pe secvențe și obiecte de filmare, liste de costume – cu schimbările și racordurile impuse de scenariu, se aleg locurile de filmare ( locații), etc.

În final va rezulta un proiect complex de scenografie de film pe care studentul trebuie să-l susțină , așa cum se obișnuiește în practica curentă.

In concluzie , cursul de Scenografie de film stimulează dezvoltarea creativității studenților, a pontențialului lor intelectual și critic și încurajează o percepție nouă, inovatoare a muncii în acest domeniu .

Finalmente, scopul acestui curs este de a oferi studenților un mod de gândire specific acestei profesiuni, bazat pe diversitate, originalitate , pe dezvoltarea spiritului de colaborare și comunicare și , nu în ultimul rând, susținut de reflexul studiului independent care să conducă în practica viitoare la o dezvoltare continuă și după absolvire.

https://classroom.google.com/c/NTc2MDYxNTUxNDVa

Licență, Anul I Anul II

Diciplina se studiază în anul II și III și îi revine sarcina transmiterii tuturor datelor necesare formării viitorului scenograf, creator de decor și costum, regizor plastic al spectacolului. Scenografia este categoric un domeniu de creație plastică complex, un loc de întâlnire a diferitelor ramuri de creație din artele vizuale – Pictura, Sculptura, Arte decorative, Arhitectură, Light design, Arta cinetică etc. – cu Literatură, Arta recitării și, de subliniat, cu tehnica însăși.

Cursul se desfasoara online pe platforma Google Classroom.

https://classroom.google.com/u/2/c/NTcyNzExMDg4NjZa

https://classroom.google.com/u/2/c/NTcyNzExMDg4NjZa/a/NTcyODcwOTExNzJa/details

Licență, Anul I

Scenografia  (decorul si costumul ) este sugerată, discutată și creată prin discurs verbal si desenat, în diferitele etape ale procesului de proiectare.  Conceptul scenografic include doua tipuri de desen: atistic sau conceptual si desenul tehnic.
Primele desene, cum ar fi schițele conceptuale, oferă primul impuls, prima scanteie  în timp ce schitele tehnice se concentrează pe detalierea instrucțiunilor necesare celorlalti  membri ai echipei –  actori, echipa de productie. Termenul cel mai apropiat definitei de scenograf ar fi acela de ”calator creator”.  Indiferent ca incepe o piesa de teatru, sau un film, prin felul sau de a fi,  calatoreste dintr-un loc in altul dintr-o tara intr-alta, el este intr-o continua miscare si trebuie sa fie foarte bine pregatit sa resolve atat artistic cat si tehnic  conceptul sau. Acesta este un motiv intemeiat ca un astfel de creator sa aiba limbajul de exprimare – desenul, culoarea – la indemana.
Desenul artistic pentru scenografie include toate modalitatile de exprimare ce vin in ajutorul scenografului pentru a-l ajuta sa transmita conceptul sau regizorului astfel incat sa fie pe deplin inteles de acesta.
Scenografii folosesc desenul ca instrument expresiv și mai ales ca prima metoda de comunicare.
Este ca un meșteșug care trebuie să-și păstreze plasticitatea este liantul discuțiilor intre membrii echipei implicati in procesul de productie.
Cursul de desen pentru scenografie isi propune să se desfasoare prin prisma relației artistice și pragmatice pe care o au scenografii cu regizorii și coregrafii pe schitele artististice.
Schita desenata este un fel de mediator între creatori (regizor si scenograf) si performer (actori, balerini etc). Este un echilibru ca mod de concept atat a spațiului (decorului) cat si a personajului (costulului).
Cursul este gandit prin prisma nevoilor unui scenograf si este dezvoltat in cateva capitole (aflate in permanent progres).

Capitole:

Procese creative de scenografie în teatru, dans,
Desenul ca performanță in conceptul scenografic;
Desen și corp în mișcare, atitudini, postiuri, tipologii de personaje;
Desenul ca instrument de comunicare a creației scenografice;
Desenul ca răspuns la performanță;
Desen digital și artistic în teatru, film, dans, muzică etc.

Cursul se desfasoara online pe platforma Google Classroom si Discord

https://classroom.google.com/u/3/c/NTYxNDA4NTk1MjVa

https://ro.pinterest.com/sarah_cristel/costume-design/

https://classroom.google.com/u/3/c/NTYxNDA4NTk1MjVa/a/NTgxNzgwNTQyOTla/details

https://discord.gg/hyvS8ks

Licență, Anul I

Istoria artei, FAP (Sculptură, FVPCI, Pedagogie) FADD (Modă, Textile, Scenografie), anul 1

Cursul se desfășoară pe platforma Google Classroom

https://classroom.google.com/u/2/c/NzI3MDE4MDQxMDRa

Prelegerile se vor organiza pe Google Meet

Cursul propune o introducere în problematica istoriei artei și o familiarizare cu reperele majore ale istoriei artei europene. În intervalul de desfășurare online a procesului didactic, tematica o constituie recapitularea din perspectiva istoriografiei canonice a artei europene antice, medievale și moderne.

Licență, Anul I Anul II

Curs anul I ITA – Arta românească după 1960 – în perioada aprilie-finalul semestrului II

(valabil si pentru anul II FAP si FADD)

Anul universitar 2019-2020

  1. Scurtă descriere a prelegerilor

Cursul cuprinde referiri la pictura, sculptura, grafica, artele decorative, fotografia, instalaţiile, performance, arta video şi digitală din anii 1960 până către prezent, în România. Vor fi incluşi în prezentări şi artiştii români din diaspora. Între reperele marcante ale deceniilor opt şi nouă ale secolului XX se înscriu şi taberele de sculptură (Măgura, Arcuş, Scânteia-Iaşi, Hobiţa…), ele reprezentând elemente identitare consistente pentru plastica noastră în epocă. Un alt „capitol“ pe care îl considerăm important şi care va beneficia la rândul său de o expunere separată, îl constituie prezenţele româneşti la Bienala de la Veneţia, după 1960.

Scenografie

Calea Griviței 22,
București 010702

Telefon: +(40) 21.319.10.77
E-mail:  fap@unarte.org

   

  • Română
  • Engleză
Meniu
Unarte

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, sunt de acord cu modul de utilizare a acestor informații.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services