În urma strădaniilor profesorului arhitect Paul Bortnovschi, în anul 1969 a luat naştere, în cadrul Facultăţii de Arte Decorative, secţia de Estetica Formelor Industriale, care pe parcursul anilor se va dezvolta, în conformitate cu necesităţile sociale, până la formula acuală. Dintre foştii profesori de renume, un loc aparte îi revine lui Ion Bitzan, a cărui manieră de lucru a fost marcată de ironia caracteristică neoavangardei, dar şi de o conştientizare şi asumare a dimensiunii culturale a existenţei.

Departamentul de Design asigura atingerea nivelului profesional corespunzător unei viitoare cariere în industrie, în agenţii de design sau grafică publicitară. Specializarea este abordată metodic, proprietăţile materialelor şi tehnicile de prelucrare fiind experimentate de studenţi prin realizarea de machete şi prototipuri; pe parcursul anilor de studiu aceştia îşi dezvoltă abilităţile de cercetare, sintetizând şi aplicând cunoştinţele în manieră holistică, fiind capabili de creativitate şi originalitate în comunicarea ideilor de design. Este studiată relaţia particulară a obiectului cu spaţiul, utilizatorul sau fabricantul, astfel încât să răspundă atât parametrilor emoţionali şi culturali, cât şi factorului economic şi tehnologic; acest studiu presupune pluridisciplinaritate, echilibru între educaţia umanistă, artistică, şi cea tehnică.

După 1990 demersul pedagogic are noi ţinte şi şi-a reevaluat critic metodele; în prim-plan se află grupe de probleme majore: analiza obiectului şi a semnului grafic prin tehnici şi metode de investigare a vizualului; strategia obiectului de design (implicând studiul comparat al culturii vizuale şi al arealului tehnico-economic, în vederea identificării specificului simbolurilor socio-culturale şi a retoricii acestora); optimizarea relaţiei dintre tradiţie şi inovaţie, dintre suportul artistic şi cel tehnico-economic, alături de alegerea tehnicilor, studiul variantelor şi ajustarea lor la imperativul emancipării culturale şi tehnice. În consecinţă, infrastructura educaţională a fost reabilitată şi completată, fiind posibilă introducerea de noi discipline, cu scopul flexibilizării ofertei pedagogice.

În acest moment exista 3 rute principale de studiu: design ambiental, design grafic și design de produs. Disciplinele predate în cadrul orelor de atelier ale catedrei sunt grupate în trei mari categorii: disciplina fundamentală pentru asigurarea unei pregătiri plastice de bază – studiul făcând referire, prin tehnici și metode, practice și teoretice, la analiza și înţelegerea generală a fenomenelor vizuale; discipline premergătoare specializării; discipline ce asigură specializarea pe rute în cadrul profesiunii (creație de produs industrial și ambient, comunicații vizuale), precum și disciplinele complementare pentru cele două rute de specializare.

Cursuri de pregătire

În vederea pregătirii pentru examenul de admitere a celor interesaţi, Departamentul Design anunţă începerea cursurilor de pregătire, în incinta Departamentului Design, Calea Griviţei nr. 28. Cursurile se vor desfăşura începând cu data de 8 martie 2014. Acestea vor avea loc în fiecare duminică, între orele 10.00 şi 14.00.

Profesorii coordonatori sunt:
Conf. univ. dr. Cezar Şuteu pentru Design de Produs,
Conf. univ. dr. Marina Teodorescu pentru Design Grafic,
Conf. univ. dr. Adrian Kunst pentru Design Ambiental,
Lector univ. dr. Costică Chitea pentru pregătire plastică generală.

Pentru înscrieri şi mai multe informaţii, vă rugăm apelaţi la nr. de telefon 0728 260 106 sau la adresa de e-mail dinu.dumbravician@unarte.org

design 50

Anul 2019 marchează aniversarea primei secții de învățământ superior de design în România (1969). Evenimentul 50 de ani de design: o istorie vizuală a școlii de la București (1969-2019) aduce în prim-plan un domeniu și o profesie care pot modela societ

Concurs adresat tuturor studenților UNArte

Lucrarea trebuie să fie un omagiu adus lui Rembrandt, la 350 de ani de la moartea sa. Studenții sunt invitați să trimită până la data de 31 MAI pe adresa BKR-PCZ@MINBUZA.NL imagini cu lucrările lor.

Studii de licență

Anul 1

Tehnologii de specialitate pentru design grafic

Prin studiul acestei discipline se urmărește asimilarea unui sistem unitar de cunoștințe, priceperi și deprinderi specifice procesului tehnologic din producția tipografică. De asemenea, transmiterea noțiunilor fundamentale legate de spațiile de culoare și managementul culorii din industria tiparului, prin prisma înțelegerii atât a structurii procesului în ansamblu, cât și a elementelor și etapelor componente. Scopul urmărit este însuşirea următoarelor idei: cunoaşterea importanţei, înţelegerea şi asumarea responsabilă a calităţii de grafic designer ca o componentă profesională a devenirii personale a fiecăruia, conştientizarea faptului că, în paralel cu procesul creativ, există şi latura practică care desăvârșește partea creativă din activitatea unui designer şi că aceste două componente funcţionează împreună. Activitatea didactică de la cursul Tehnologii de specialitate pentru design grafic se bazează pe teme practice, discuţii, studii de caz, exemple şi centrarea pe student. De asemenea, va fi utilizat: material didactic pentru o mai bună înţelegere şi fixare a noţiunilor expuse studenților pe parcursul cursului, vizita la tipografie pentru înţelegerea complexității procesului tipografic: de la idee/concept, trecând prin lucrul pe calculator cu etapele premergătoare tipăririi și până la tipărirea propriu-zisă, apoi etapele de finisare a produsului.

Elemente de geometrie descriptivă şi desen tehnic

Cursul formează deprinderi şi transmite cunoştinţe teoretice şi practice privind principiile reprezentării realităţii înconjurătoare prin procedeele geometriei plane şi spaţiale, necesare formării artistului creator. Este util pentru formarea vederii în spaţiu a studenţilor, dar şi pentru transmiterea cunoştinţelor necesare înţelegerii şi fundamentării următoarelor discipline de specialitate. Crearea unui cadru pentru a înţelege configuraţia spaţială a diferitelor corpuri geometrice, dezvoltarea capacităţilor de întocmire a schiţelor şi desenelor la scară, folosirea şi respectarea standardelor în procesul desenării şi adaptarea la cerinţele pieţii muncii şi la dinamica evoluţiei tehnologice. Studierea şi aprofundarea cunoştiinţelor referitoare la proiectare şi reprezentarea grafică a unor produse, utilizând elemente de desen tehnic şi de geometrie descriptivă, necesare unui viitor specialist în design. Prin lucrările aplicative studentul, capătă aptitudinile de reprezentare plană a spaţiului şi direcţiile de operare asupra volumelor. Aplicaţii referitoare la formatele şi elementele grafice ale planşelor de desen, utilizarea liniilor, scări, scriere standardizată, construcţii geometrice uzuale. Aplicaţii referitoare la dispunerea proiecţiilor, determinarea celei de-a treia proiecţii. Aplicaţii referitoare la întocmirea schiţei de releveu a unei piese şi a desenului la scară.

Bazele construcției imaginii

Activitatea didactică de la curs. se bazează pe abordarea principalelor aspecte ale expresiei plastice, cunoaşterea acestui limbaj specific cu structuri şi legi proprii, limbajul vizual. Însuşirea tehnicilor de reprezentare şi de construcţie a imaginii este de o utilitate peremptorie în activitatea designerului. Cercetarea structurală este inclusă în cadrul cursului. De asemenea, vor fi utilizate: • fotografia digitală şi prelucrarea digitală a imaginii • tehnici clasice de reprezentare (tentă plata, laviuri, creion, pastel etc).

Tehnologii de specialitate pentru design ambiental

Disciplina urmăreşte să transmită studenţilor noţiuni referitoare la definirea noţiunii de material şi înţelegerea sistemelor definite ca atare – materiale naturale şi materiale artificiale, caracteristici şi proprietăţi, material şi structura , cunoaşterea şi înţelegerea relaţiei material – funcţie – forma, ca necesitate pentru profesiunea de designer de ambient, material – structura inovaţie – material compozit – material inteligent, tehnologi proprii diferitelor materiale şi însumarea lor în sisteme de fabricaţie, definirea cadrul construit existent şi în relaţie cu concepte noi, sisteme de iluminare şi proiecţie de lumină în ambient, relaţia material – tehnologie – ecologie – economie.

Anul 2

Practica de specialitate

Pentru această temă, studenții vor participa la sesiuni de brainstorming, vor genera idei și vor învăța să le evalueze în funcție de tema propusă de coordonator. Conceptele vor fi transpuse în proiecte practice de Grafic Design. Studenții vor exersa abilitatea de a prezenta propunerile creative și își vor antrena abilitățile de argumentare și negociere. Cursul PRACTICA DE SPECIALITATE își propune să dezvolte capacitatea studenților în a gestiona situații concrete pe care un grafic designer le întâlnește în activitatea sa profesională. Prin studiul acestei discipline se urmărește asimilarea unui sistem unitar de cunoștințe, priceperi și deprinderi specifice muncii de designer.

Modelare-machetare

Disciplina are ca obiectiv definirea unui ansamblu de cunoştinţe şi abilitaţi care să asigure studentului posibilitatea de realizare a unor modele de studiu şi machete de analiza care să definească fizic în trei dimensiuni, proiectul pe care la realizat, în forma necesară studiului şi analizei, a verificării şi evoluţiei. Este vorba de dezvoltarea unui limbaj propriu activităţii care să asigure un mod de expresie a ideilor şi conceptelor necesar autoverificării şi expunerii. Suma cunoştinţelor acumulate are ca scop definirea unei metode de lucru bazate pe o exprimare care să dezvolte înţelegerea şi analiza formei în ansamblu şi în detaliu, a contextului şi a sistemului integrat, asigurând perfecţionare relaţiilor şi a rapoartelor formale şi studiul funcţiunilor proiectului în ansamblu.

Anul 3

Proiect personal şi prezentare de portofoliu

Cursul conţine prezentări şi expuneri despre tehnici de a prezenta informaţia într-o manieră optimă, aplicând rezultatele studiului pe proiectele de construcţie de reputaţie ale fiecărui student. Astfel, parcurgând aceste tehnici studentul devine mai abil să-şi prezinte propriile lucrări şi să-şi structureze o prezentare personală şi un portofoliu. De asemenea, studenţilor le sunt prezentate cele mai căutate canale prin care îşi pot disemina lucrările, fiind încurajaţi să experimenteze şi să ia contact cu piaţa locală şi globală de servicii de design grafic.

Marketing

Planificarea strategică de marketing, reprezintă un proces complex de stabilire şi de menţinere a celei mai bune relaţii între obiectivele, pregătirea angajaţilor şi resursele unei întreprinderi, pe de o parte, şi mixul de marketing, raportat la conjunctura pieţei, pe de altă parte. Studenţii trebuie să-şi însuşească elementele fundamentale ale marketingului şi să fie capabili să le aplice în domeniul lor de activitate. Ei trebuie să deprindă modalităţi concrete prin intermediul cărora pot analiza şi urmări elementele mediului de marketing şi comportamentul consumatorului. Se vor prezenta etapele care trebuiesc parcurse într-o cercetare de marketing şi într-o planificare strategică de marketing şi deprinderea liniilor generale de elaborare a unui mix de marketing, ţinând cont de cele patru elemente fundamentale ale acestuia (produs, preţ, promovare, plasament). De asemenea, un loc central îl ocupă şi problema lansării pe piaţă a produselor noi, fiind prezentate în acest sens o serie de strategii de promovare şi distribuţie a produselor pe piaţă, prin adoptarea metodelor şi tehnicilor specifice concepţiei în grup a produselor, reclamelor, strategiilor de preţ etc.

Management

Managementul este disciplina care constă în conducerea şi organizarea instituţională având ca scop planificarea, organizarea, angajarea personalului, asigurarea bugetului, controlul calităţii, cercetarea pieţei şi feed-back-ul în cadrul unei companii. Un motiv important al studiului managementului în Universitatea de Arte este însăşi funcţia artistului în societate care ajunge uşor în colecţiile firmelor reprezentative alături de posibile colaborări pentru crearea identităţii de firmă, a unui logo sau a unui semn de marcă care pune în legătură manageri cu artişti. Astfel însuşirea limbajului specific managementului de către artistul profesionist asigură realizarea unui dialog real cu beneficarul. Managementul reprezintă o disciplină complexă, de mare actualitate, aplicabilă unui spectru larg de activităţi umane, inclusiv activităţilor artistice şi culturale. Scara la care se desfăşoară o activitate umană este foarte variabilă, de la creatorul individual la marile companii transnaţionale. Conţinutul cursului prezintă managementul şi organizarea afacerilor, acţiunile necesare instituţiilor pentru realizarea obiectivelor dorite. Cursul cuprinde noţiuni despre planificarea şi organizarea instituţiei, angajarea personalului, a conducătorilor de la diversele nivele decizionale, conducerea şi controlul organizaţiei pentru realizarea un scop. Cursul abordează şi managementul organizaţiilor non-profit. În acest caz se arată importanţa de păstrării motivaţiei activităţii fundaţiilor faţă de donatori. Disciplina urmăreşte cunoaştere şi evoluţie a conceptului şi a importanţei aplicării unui management performant asupra unei societăţi comerciale sau a unei societăţi în domeniul susţinerii programelor artistice și de design. Prin cunoaşterea funcţiilor managementului, cunoaşterea direcţiilor de dezvoltare şi perfecţionare în domeniul managementului organizaţiei, formarea unei concepţii sistemice asupra conceptului de management, cunoştiinte privind managerii şi liderii, formarea unor concepte corecte privind economia de piaţă, formarea unei gândiri creative, se urmăreşte dobândirea calităților care să permită dezvoltarea propriilor afaceri și dobândirea de cunoştinte care să permită viitorilor absolvenţi să devină manageri pentru diferite nivele de conducere în diverse organizaţii.

Studii masterale

Anul 1

Anul 2

Cursuri online:

Licență, Anul III

Cursul acesta urmărește evoluția arte cinematografice de la invenția sa în 1895 și pănă in contemporaneitate.

Link-uri:
mailing list: fid-una@googlegroups.com

Master,

Majoritatea cursurilor Departamentului Design se desfășoară via Google Classroom/Jamboard, iar prezentările și corecturile pe echipe via Google Meet. Codurile de acces Classroom/Meet și adresele de mail ale cadrelor didactice pot fi obținute prin mail la design@unarte.org.

 

Master

 

DESIGN TIPOGRAFIC

M1 (DG)

Prof. univ. dr. Dinu Dumbrăvician

 

CGI AMBIENTE ȘI CARACTERE 3 D

M1 (DG)

Lector univ. dr. Eugen Erhan

Într-o lume în care comunicatorii redescoperă puterea poveștii, acest curs își propune să pregătească designerii să devină buni povestitori. Competența principală vizată de curs este generarea de personaje. Aspectele care țin de desen sunt subordonate dezideratului de a potența narațiunea, de a construi universuri captivante. Creatorul de personaj nu este un simplu desenator, ci un constructor, iar personajele sale sunt vehicule pentru idei.

Înțelegerea anatomiei artistice joacă un rol important, la fel ca și abilitatea de a genera un spațiu plastic coerent, în care personajele și ambientul funcționează unitar.

Studenții învață nu numai sa construiască asemenea proiecte, ci și să le structureze în documente de prezentare care conving. De asemenea, unul dintre principalele obiective ale cursului este stimularea studenților să își găsească propria „voce” creativă.

 

DESIGN PENTRU IDENTITATE VIZUALĂ

M1 (DG)

Conf. univ. dr. Marina Theodorescu

 

DESIGN ȘI COMUNICARE

M1S2 (DG)

Prof. univ. dr. Dinu Dumbrăvician

 

DESIGN TIPOGRAFIC

M2 (DG)

Prof. univ. dr. Dinu Dumbrăvician

 

DESIGN PENTRU MEDII DIGITALE

M2 (DG)

Lector univ. dr. Eugen Erhan

Mediile digitale oferă designerilor instrumente noi în fiecare zi, iar complexitatea acestora crește cu fiecare nouă inovație. În acest context, cursul de față își propune sa ofere studenților o vedere de ansamblu asupra mijloacelor de creație disponibile pe dispozitivele lor.

Cursul folosește o serie de teme ca fundal pentru explorarea mai multor categorii diferite de software: ilustrațe 2D vectorială, ilustrație raster, modelare 3D, animație 3D, prelucrare video și efecte speciale, precum și montaj video. Abordarea este una de ansamblu, care pune accent pe înțelegerea principiilor mai mult decât pe aprofundarea uneia dintre platforme în particular.

Studenții sunt încurajați să aprofundeze oricare tehnică, la alegere, în cadrul proiectelor pe care le propun. Competențele vizate includ elemente de bază ale fiecărei arii digitale studiate, precum și o bună înțelegere a ansamblului de formate existente și a intercompatibilității acestora.

 

ASPECTE ALE COMUNICĂRII VIZUALE

Marina Theodorescu

Conf. univ. dr. M2 (DG)

 

DESIGN ȘI COMUNICARE

M2S1 (DG)

Prof. univ. dr. Dinu Dumbrăvician

 

ECONOMIE ȘI DESIGN

M1 (DP)

Conf. univ. dr. Radu Comșa

Cursul studiază aplicarea noțiunilor de bază asimilate în cadrul cursurilor de specialitate cu tematică economică, prin tehnici de gestionare a propriilor proiecte. Concret, la nivelul de concept, se asimilează noțiuni de proprietate intelectuală aplicată (seven-steps strategy, începând cu filtrarea prior art în funcție de relevanță plus tehnici specifice de protecție pentru fiecare stadiu). În paralel cu protecția proprietății intelectuale, în acest semestru, gestiunea de dezvoltare a proiectului este exersată prin calibrarea sa repetată conform noțiunilor acumulate la cursul de marketing. Un exemplu este calibrarea prin grupuri țintă selectate pe criterii de evaluare a designului, analiza feedback-ului conducând la reproiectări importante ale produsului.

 

DESIGN ȘI DEZVOLTARE TEHNOLOGICĂ

M1 (DP)

Conf. univ. dr. Radu Comșa

Cursul propune o însușire secvențială de competențe necesare dezvoltării produsului de la faza de concept (design freeze) la faza de producție pentru comercializare, exersate prin proiecte-ancoră. Primul asemenea proiect presupune dezvoltarea unui produs în suprafețe de clasă A, cunoscut fiind că aceste suprafețe sunt direct uzinabile în utilajele actuale cu comandă numerică. În al doilea semestru, inițial, se exersează proiectarea unei interfețe cu accent pe UX/UI (user experience/user interaction) design, apoi, proiectul-ancoră este de optimizare aerodinamică Fluid Flow, care presupune optimizarea caracteristicilor generale în funcție de debitul de fluid (de ex. curent de aer) ce apare în scenariul prezumat.

 

DEZVOLTAREA PLANULUI DE AFACERI

M2 (DP)

Conf. univ. dr. Radu Comșa

Cursul Dezvoltarea Planului de Afaceri investighează de o manieră unitară aplicarea în design a noțiunilor economice învățate la cursurile de specialitate, ținând cont de specificul domeniului, acela de industrie creativă. Se elaborează un plan de afaceri în funcție de magnitudinea producției (unicat, serie mică, serie medie, serie mare) și în funcție de modelul de business prezumat (antreprenoriat, studio independent de design și departament de design integrat unei entități economice). Se simulează execuția acestui plan de afaceri la propriul proiect aferent lucrării de disertație, inclusiv în ceea ce privește finanțarea, conform cu modelul de business în care se încadrează proiectul (start-up pentru antreprenoriat sau buget estimat cu simulare de executie pentru dezvoltarea în cadrul unui departament de design).

 

PROIECTARE TEHNOLOGICĂ

M2 (DP)

Conf. univ. dr. Radu Comșa

Cursul aplicativ de proiectare tehnologică investighează în acest semestru problematica User Experience / User Interaction, care constituie fundamentul domeniului de Service Design. Subiectul din acest semestru este dat de proiectarea unei interfețe de comandă și control pentru încălzirea/climatizarea unei locuințe (termostat de cameră). Tema presupune o documentare asupra funcțiilor de bază, precum și a informațiilor care trebuie comunicate către utilizator. Predarea va conține inclusiv schema logică pentru relația funcție–informație–feedback.

 

DETERMINARI CULTURALE

M1 (DA)

Prof. univ. dr. Dragoș Gheorghiu

Cursul permite o perspectivă culturală asupra fenomenului locuirii în continuarea cercetării antropologului Amos Rappaport, House, Form and Culture. Cursul analizează tendințele în conceperea și utilizarea habitatelor, transformările în comportamentul uman din trecutul recent, problemele ideologice ale producției de obiecte, de spații și de environmente și explorează determinările culturale ale utilizării diferitelor materiale tradiționale și contemporane. Conceptul antropologic de identitate este discutat atât din punctul de vedere al contextului natural (genius loci), cât și din cel al contextului cultural în care se desfășoară cercetarea masterală. Cursul dezvoltă creativitatea studentului confruntându-l cu tendințele contemporane în designul obiectelor, al spațiului locuit și al studiilor culturale și dezvoltă capacitatea de întelegere a tendințelor culturale contemporane și de a respecta și de a continua tradițiile culturale existente.

 

PLANIFICAREA SPAȚIULUI

M1 (DA)

Prof. univ. dr. Dragoș Gheorghiu

Cursul abordează conceptele de spațiu, locuire și organizare spațială. În semestrul I, cursul abordează spațiul locuinței (interiorul în legatură cu exteriorul) și spațiul exterior-environmentul. Se analizează spațiile de locuit (organizări spațiale, materiale și funcții din diferite culturi) ale diferitelor tipuri de locuințe tradiționale (case de lemn, lut sau de piatră) și locuințe contemporane. Configurarea spațiului locuit se realizează prin analiza și ierarhizarea trăsăturilor lui principale: formă, culoare, lumină/atmosferă, circulații și se identifică materialele și tehnicile de construcție în context cultural. Principalele subiecte abordate sunt : Sit/Funcție, Spațiu/Formă și Materiale/Texturi.

 

HABITAT ÎN CONTEXT

M1 (DA)

Prof. univ. dr. Dragoș Gheorghiu

Cursul familiarizează studentul cu problemele locuirii umane percepută din perspectiva culturală tradițională și contemporană, a relației cu contextul/situl cu exemplificări de habitate și situri din diferite zone geografice. Permite o perspectivă complexă asupra habitatelor umane tradiționale și contemporane, inițiază și încurajează experimentarea și inovația, pornind de la strategiile tradiționale de locuire și familiarizeaza studentul cu istoria arhitecturii și a designului habitatului.

Cursul analizează diferite contexte culturale și moduri de locuire determinate de constrângeri climatice, tehnologice și materiale locale. În cadrul proiectelor de atelier se explorează potentialul diferitelor materiale tradiționale.

 

OBIECTE, SPAȚII, CULTURI

M2 (DA)

Prof. univ. dr. Dragoș Gheorghiu

Cursul abordează creația de design a spațiului locuit dintr-o perspectivă culturală care pune în evidență relațiile arhitecturii și ale designului cu Natura. Analizează abordările ecologice și cele ale reciclării materialelor în cadrul dinamismului cultural occidental, al neo-nomadismului generat de noile tehnologii și de schimbarea culturală accelerată. Permite studiul comportamentului uman în relație cu obiectele, dintr-o perspectivă contemporană, familiarizând studentul cu conceptele actuale despre obiect, loc și spațiu, incluzând obiectele și spațiile virtuale. Cursul prezintă designul spațiului virtual și al dematerializării lumii obiectelor materiale generate de Realitatea Virtuală și de Realitatea Augmentată. Se pun în discuție dematerializarea corpului operatorului în cyberspațiu, imersiune și probleme fenomenologice și culturale generate de lumile virtuale precum Second Life/OpenSim.

 

PLANIFICAREA SPAȚIULUI

M2 (DA)

Prof. univ. dr. Dragoș Gheorghiu

Cursul continuă studiul spațiului interior al locuinței, dar și al spațiul exterior, insistând asupra ambientării ca spectacol social. Proiectele tratează atât subiectele din anul anterior, tratate la un alt nivel de complexitate incluzând și subiecte noi precum scenografia, spațiile virtuale, peisajul și ecologia. Cursul insistă asupra environmentului ca spectacol teatral și asupra relației organice a designului cu Natura. Complexitatea proiectelor se va axa pe probleme precum noile media în relație cu locuirea, peisajul, ecologia.

 

HABITAT IN CONTEXT

M2 (DA)

Prof. univ. dr. Dragoș Gheorghiu

Cursul dezvoltă creativitatea studentului confruntându-l cu diferite strategii culturale de realizare a habitatului uman în diferite contexte geografice.

Se urmărește dezvoltarea capacității de întelegere a tendințelor culturale tradiționale și contemporane în implementarea diferitelor tipuri de habitat în contexte naturale și culturale, în special strategiile ecologice și, de asemenea, dezvoltarea interesului și responsabilității față de mediul înconjurător, în particular peisajul, inoculându-se astfel respectul față de Natură.

 

 

Licență,

Majoritatea cursurilor Departamentului Design se desfășoară via Google Classroom/Jamboard, iar prezentările și corecturile pe echipe via Google Meet. Codurile de acces Classroom/Meet și adresele de mail ale cadrelor didactice pot fi obținute prin mail la design@unarte.org.

 

Licență

An 1

 

BAZELE CONSTRUCȚIEI IMAGINII

L1 (DP)

Lector univ. dr. Marius Barb

 

BAZELE CONSTRUCȚIEI IMAGINII

L1 (DG, DA)

Lector univ. dr. Mihai Zgondoiu

Cursul propune, prin intermediul lucrărilor practice, analiza modului de elaborare și aprofundare a noțiunilor de bază ale limbajul plastic și vizual. Studiul desenului, culorii și compoziției urmărește descifrarea și înțelegerea proporțiilor, raporturilor lumină–umbră, volum–structură, organizării formelor și suprafețelor în spațiu sau în plan și clarificarea semnificației raporturilor dimensionale și a proporțiilor formelor (relații gol–plin, static–dinamic, formă închisă–formă deschisă, ordine–dezordine etc).

Suportul teoretic este asigurat de materiale din istoria artei și a designului, documentare și materiale online de profil, creatori din domeniu (ilustratori, designeri) invitați să vorbească despre practica personală. 

În cadrul temelor se urmărește transmiterea noțiunilor fundamentale legate de compoziție, prin prisma înțelegerii structurii abstracte a oricărui tip de imagine, cât și exersarea problemelor de limbaj și obţinere a expresivităţii cu accent pe diversificarea tehnicii în desen și culoare.

 

ISTORIA DESIGNULUI 

L1 (DA, DG, DP)

Lector univ. dr. Mirela Duculescu

Cursul investighează cronologic și tematic istoria designului de la sfârșitul sec. XVIII până în prezent. Designul este privit în relaţie cu arhitectura, artele, meșteșugul și industria. Discuţia se axează pe practica designului în spaţiul Europei Occidentale și al Americii de Nord, fără a exclude o scurtă examinare a situaţiei internaţionale.

Studenții se familiarizează cu: noţiuni (din artă, filosofie, estetică etc.), definiţii și date (relaţia cu artele decorative, mișcări/curente/stiluri din artă, istoria arhitecturii și a culturii etc.) care să le permită înţelegerea și analizarea modului în care a evoluat istoria designului; modul în care designul și-a manifestat autonomia și a funcţionat în diverse momente și contexte socio-economice, politice și culturale.

Prelegere însoţită de materiale ilustrative și seminarii (cu lucrări practice pe echipe). Conversaţie dirijată, explicaţii, problematizare, studii de caz, vizite pe teren și exemple.

 

ELEMENTE DE GEOMETRIE DESCRIPTIVĂ ȘI DESEN TEHNIC

L1 (DG, DA)

Lector univ. dr. Adrian Branea

Cursul reprezintă o verigă importantă în dezvoltarea capacității de redare a spațiului bi și tridimensional. Bazându-se pe un set de reguli cizelate de-a lungul istoriei artelor vizuale, cursul trece în revistă metodele geometrice și proiective actuale pentru crearea proiectelor de design și a desenelor tehnice. Cursul se axează pe tipurile de proiecții paralele și conice pe planul de proiecție specific spațiului tridimensional, având ca scop crearea unei relații biunivoce între proiect și obiectivul real. Aceste reguli de proiectare au numeroase aplicații în designul grafic, ambiental și de produs, de la crearea unor semne, logouri, ilustrații, până la redarea aspectului realității înconjurătoare.

Divizarea în mai multe capitole prezintă reprezentarea bidimensională a formelor geometrice primare (cercul, triunghiul, pătratul, pentagonul, hexagonul etc.), a figurilor geometrice tridimensionale (cubul, prisma, piramida, cilindrul etc.) în proiecția bi-ortogonală specifică geometriei descriptive, dar și în reprezentări axonometrice sau în perspectivă, ca o dezvoltare firească a imaginii, cu un mare potențial de impact vizual.

Alături de reprezentările corpurilor geometrice, cursul trece în revistă și metodele de modelare a spațiului tridimensional prin transformări geometrice specifice precum rotații, secțiuni, intersecții de corpuri, cu scopul de a rafina procesul de reprezentare a imaginii până la un nivel ridicat de fidelitate în raport cu intențiile designerului în procesul de proiectare.

 

BASIC DESIGN

L1 (DP, DA)

Lector univ. dr. Laurențiu Ruță

 

BASIC DESIGN

L1 (DG)

Asistent univ. drd. Adelina Butnaru

 

COMPUTER

L1 (DP, DA)

Asistent univ. drd. Ioan Olteanu

Cursul are un caracter introductiv oferind principii, tehnici și noțiuni de bază pentru modelarea tridimensională cu ajutorul unui program de tip CAD. Aplicația aleasă este Rhinoceros 3D, o aplicație relativ facilă pentru utilizatorii care nu au mai folosit un program CAD până în acel moment. 

Cursul urmărește formarea abilităților care vor permite studenților lucrul într-un program 3D CAD. Scopul final este dobândirea abilității de a modela spații tridimensionale simple și crearea de obiecte, corecte din punct de vedere tehnic, precum și prezentarea acestora cu ajutorul desenelor tehnice generate de aplicație și al randărilor fotorealiste folosind motorul de randare Cycles încorporat în aplicația Rhinoceros.

Alături de noțiuni de CAD și 3D, cursul realizează și o introducere a pachetului Adobe (Photoshop și Illustrator) pentru a le permite studenților să își editeze ulterior randările și planșele tehnice obținute.

 

COMPUTER

L1 (DG)

Lector univ. dr. Eugen Erhan

Cursul introduce studenții anului I în universul graficii digitale. Pornind de la principii de bază și de la generarea formelor simple, complexitatea proiectelor evoluează pe parcursul anului până la tehnici de dificultate medie și ridicată. Accentul cade pe stimularea creativității în mediul digital și pe principiile cu aplicabilitate universală ale graficii digitale bidimensionale, independent de tipul de software folosit.

Sunt studiate instrumente de desen vectorial, layout și prelucrare a imaginilor. Studenții sunt instruiți să își încarce toate lucrările pe un portofoliu digital online. Pe parcursul anului, proiectele trec prin studiul literei și al layout-ului de pagină, grid, generarea și managementul resurselor digitale, operarea cu fotografia și instrumente de desen vectorial. Competențele acumulate permit studentului să genereze lucrări digitale compatibile cu rigorile pieței de design grafic.

 

STRUCTURĂ–FUNCȚIE–FORMĂ

L1 (DP)

Conf. univ. dr. Cezar Șuteu

 

COMUNICAȚII VIZUALE

L1 (DG)

Asistent univ. drd. Adelina Butnaru

 

DESIGN PENTRU AMBIENT

L1 (DA)

Asistent univ. drd. Răzvan Clondir

Temele generale ale cursului vizează însușirea noțiunilor fundamentale legate de spațiu prin înțelegerea relației acestuia cu omul. Exerciții de identificare a unor materiale și tehnici, a funcțiilor lor expresive și a relației dintre imaginea lor bi și tri dimensională în context ambiental, înțelegerea structurilor prin reconstrucția spațială virtuală a unui spațiu ambiental pornind de la elemente și materiale primare. Temele acoperă construcția spațială de la structura funcțională până la cea simbolică. Parcurgerea și introducerea de mijloace tehnice de comunicare și prezentare. Însușirea limbajului specific de proiectare. 

Cursul dezvoltă capacitatea de a înțelege resursele culturale tradiționale și tendințele contemporane în conceperea habitatului interior și exterior, precum și de a realiza proiecte complexe din punct de vedere tehnic și teoretic. 

 

ERGONOMIE

L1 (DP, DG, DA)

Asistent univ. drd. Răzvan Clondir

Transmiterea noțiunilor fundamentale legate de ergonomie văzute prin prisma înțelegerii relației cu ființa umană. Parcurgerea și introducerea în utilizarea tuturor mijloacelor tehnice specifice pentru a putea folosi ergonomia în proiectele viitoare. 

Predarea noțiunilor fundamentale ale ergonomiei prin prisma metodei studiului comparativ, cu accent pe dezvoltarea creativității și gândirii critice a studentului, printr- o abordare teoretică și practică/tehnică. Accentuarea percepției tridimensionalității formelor și spațiului, urmârindu-se dezvoltatrea abilităților conceptuale în proiectarea de produse, ambianțe și grafică, pe criterii ergonomice. Clarificarea semnificației raporturilor dimensionale, a proporțiilor, a iluminatului, a securității utilizatorului.

 

MODELARE–MACHETARE

L1 (DP, DA)

Lector univ. dr. Costel Chitea

Obiectivul acestei discpline constă în configurarea unui ansamblu de cunoștințe și abilități capabil să asigure studentului posibilitatea de realizare a unor modele de studiu și machete de analiză definite fizic în trei dimensiuni, în forma necesară studiului și analizei, a verificării și evoluției proiectului.

Însușirea tehnologiilor de realizare a machetelor în diverse materiale: lut, plastilină, ipsos, lemn, metal, materiale plastice. Confruntarea concepţiilor cu realitatea plastică a materialelor. Realizarea machetelor prototip si a celor funcţionale. Corelarea disciplinei cu tematica cursurilor practice de creaţie de produs și tehnologii de specialitate pentru design de produs.

 

MODELARE–MACHETARE PENTRU DESIGN GRAFIC

L1 (DG)

Lector univ. dr. Corina Gabriela Duma

Obiectivul acestei discpline constă, pe lângă asimilarea unor cunoștințe și abilități care să ofere studentului posibilitatea de realizare a unor modele de studiu și machete de ambalaj, familiarizarea cu gândirea conceptuală, sintetică și totodată analitică și stimularea creativității în abordarea temelor de design de ambalaj.

Cunoașterea materialelor și a tehnologiilor, a tendințelor, dar și a impactului ambalajelor asupra mediului într-o societate relaționată permanent cu necesitățile din industria de consum, se bazează pe documentare, discuții și lucrări practice în echipă.

 

TEHNOLOGII DE SPECIALITATE PENTRU DESIGN AMBIENTAL

L1 (DA)

Lector univ. dr. Costel Chitea

Disciplina urmărește să transmită studenților cunoștințe corelate definirii noțiunii de material și înțelegerii sistemelor definite ca atare, materiale naturale și materiale artificiale, caracteristici și proprietăți, material și structură, cunoașterii și înțelegerii relației material–funcție–formă, ca necesitate pentru profesiei de designer de ambient.

Material–structură–inovație–material compozit–material inteligent, tehnologii proprii diferitelor materiale și sisteme de fabricație, definirea cadrului construit existent și în relație cu concepte noi, sisteme de iluminare și proiecție de lumină în ambient, relația material–tehnologie–ecologie–economie.

 

TEHNOLOGII DE SPECIALITATE PENTRU DESIGN GRAFIC

L1 (DG)

Lector univ. dr. Corina Gabriela Duma

Prin studiul acestei discipline se urmărește asimilarea unui sistem unitar de cunoștințe, priceperi și deprinderi specifice procesului tehnologic din producția tipografică. Transmiterea noțiunilor fundamentale legate de spațiile de culoare și managementul culorii din industria tiparului, prin prisma înțelegerii atât a structurii procesului în ansamblu, cât și a elementelor și etapelor componente. Procesarea și pregătirea pe computer a lucrării necesită cunoștințe legate de: proprietățile aparaturii folosite și ale sistemului de operare, calibrarea culoarii monitorului și corelarea rezultatelor cu tipografia la care se execută lucrarea (profile de culoare), unități de măsură, rezolutii pentru tipar, spații de lucru și managementul culorii, programe de prelucrare si pentru pregătirea pentru tipar și formatele de împachetare/export a informației aferente acestor programe. Prelegere însoţită de materiale ilustrative și de lucrări practice.

 

Licență

An 2

 

Bazele construcţiei imaginii

L2 (DP)

Lector univ. dr. Marius Barb

 

BAZELE CONSTRUCȚIEI IMAGINII

L2 (DG, DA)

Lector univ. dr. Mihai Zgondoiu

Cursul propune, prin intermediul lucrărilor practice, analiza modului de elaborare și aprofundare a noțiunilor de bază ale limbajul plastic și vizual. Studiul desenului, culorii și compoziției urmărește descifrarea și înțelegerea proporțiilor, raporturilor lumină–umbră, volum–structură, organizării formelor și suprafețelor în spațiu sau în plan și clarificarea semnificației raporturilor dimensionale și a proporțiilor formelor (relații gol–plin, static–dinamic, formă închisă–formă deschisă, ordine–dezordine etc).

Suportul teoretic este asigurat de materiale din istoria artei și a designului, documentare și materiale online de profil, creatori din domeniu (ilustratori, designeri) invitați să vorbească despre practica personală. 

În cadrul temelor se urmărește transmiterea noțiunilor fundamentale legate de compoziție, prin prisma înțelegerii structurii abstracte a oricărui tip de imagine, cât și exersarea problemelor de limbaj și obţinere a expresivităţii cu accent pe diversificarea tehnicii în desen și culoare.

 

BASIC DESIGN

L2 (DP, DA)

Lector univ. dr. Laurențiu Ruță

 

BASIC DESIGN

L2 (DG)

Lector univ. dr. Simona Stanciu

Cursul tratează preponderent cu elemente și exerciții de limbaj vizual, indispensabile pentru exercitarea profesiei de designer grafic. Cursul vizează, de asemenea, principii și noțiuni fundamentale în domeniu, cu accent pe înțelegerea acestora și crearea corelațiilor contextuale. Problematica abordată, metodele, instrumentele și tehnicile de lucru sunt menite să stimuleze creativitatea, capacitatea de sinteză și abstractizare, interpretare și reprezentare vizuală, înțelegerea procesului de design, precum și a rolului de comunicare al elementelor de limbaj plastic (forme, culori, texturi), pentru a acumula experiența necesară aplicațiilor ulterioare. În designul grafic, nimic nu este întâmplator, fiecare linie, semn, culoare transmite un mesaj și imprimă o stare de spirit. Cursul își propune, astfel, să definească o bază de cunoștințe și procedee prin care studenții să deprindă și să aprofundeze abilitatea de a utiliza limbajul vizual într-un mod pertinent și avizat, pentru a comunica idei, mesaje, concepte și pentru a elabora proiecte specifice.

 

CREAȚIE DE PRODUS INDUSTRIAL

L2 (DP)

Lector univ. drd. Carla Szabo

Cursul are ca obiectiv proiectarea obiectelor de design, de la concept la utilizator final/end user într-un scenariu de design antreprenorial. Predarea de noțiuni despre documentare și studiu, identificarea „vocii personale” a fiecărui student în proiectarea de produs prin formarea și consolidarea abilităților și deprinderilor practice de realizare a prototipurilor, aliniate la exigența tehnicilor de producție sunt deasemenea urmărite pe parcursul predării.

 

ORGANIZAREA SPAȚIULUI

L2 (DA)

Conf. univ. dr. Adrian Roland Kunst

Introducerea în domeniul designului ambiental continuă în anul II și completează pregătirea designerului de interior cu o incursiune aplicată pentru dezvoltarea capabilităților de modelare a spațiului din punct de vedere cultural și tehnologic, prin corelarea cunoștiințelor în planul antropologic și tehnic–constructiv. Astfel, noțiunile fundamentale legate de spațiu sunt aprofundate prin înțelegerea relației acestuia cu contextul cultural–geografic–economic în care acesta este dezvoltat. Reconstrucția spațială virtuală a unui spațiu ambiental pornește de la elemente și materiale primare, iar temele rulate acoperă construcția spațială de la structura funcțională până la cea simbolică, parcurgând şi introducând mijloace tehnice de comunicare și prezentare.

 

TEHNOLOGII DE SPECIALITATE PENTRU DESIGN AMBIENTAL

L2 (DA)

Lector univ. dr. Costel Chitea

Disciplina urmărește să transmită studenților cunoștințe referitoare la definirea noțiunii de material și înțelegerea sistemelor definite ca atare – materiale naturale și materiale artificiale, caracteristici și proprietăți, material și structură, cunoașterea și înțelegerea relației material–funcție–formă, ca necesitate pentru profesiunea de designer de ambient, material–structură–inovație–material compozit–material inteligent, tehnologii proprii diferitelor materiale și însumarea lor în sisteme de fabricație, definirea cadrului construit existent și în relație cu concepte noi, sisteme de iluminare și proiecție de lumină în ambient, relația material–tehnologie–ecologie–economie.

 

COMPUTER CAD ȘI 3 D PENTRU DESIGN DE PRODUS

L2 (DP) 

Asistent univ. drd. Ioan Olteanu

Cursul se axează pe dezvoltarea abilităților dobândite în anul anterior de studiu, fiind prezentate tehnici de lucru avansate pentru a da studenților posibilitatea realizării unor obiecte complexe.

Se urmărește dezvoltarea abilității de a lucra într-un program de tip CAD (Rhinoceros 3D). Scopul final este dobândirea abilității de a crea modele tridimensionale corecte, pregătite pentru producție sau rapid prototyping, precum și prezentarea acestora cu ajutorul desenelor tehnice generate de aplicație și al randărilor fotorealiste folosind aplicația Keyshot.

Alături de aplicația Rhinoceros, se introduc noțiuni de bază pentru alte aplicații de tip CAD (Autocad și Fusion 360) cu scopul de a încuraja studenții să folosească metode parametrice pentru crearea de obiecte și pentru a le ușura generarea de planșe tehnice detaliate.

 

COMPUTER CAD ȘI 3 D PENTRU DESIGN AMBIENTAL

L2 (DA)

Asistent univ. drd. Ioan Olteanu

Cursul se axează pe dezvoltarea abilităților dobândite în anul anterior de studiu, fiind prezentate tehnici de lucru avansate pentru a da studenților posibilitatea realizării unor spații și obiecte complexe.

Se urmărește dezvoltarea abilității de a lucra într-un program de tip CAD (Rhinoceros 3D). Scopul final este dobândirea abilității de modela spații tridimensionale cu complexitate ridicată, folosind referințe existente, și popularea acestora cu modele existente sau crearea de modele noi, corecte din punct de vedere tehnic, precum și prezentarea acestora cu ajutorul desenelor tehnice generate de aplicație și al randărilor fotorealiste folosind plug-in-ul VRay for Rhino.

La noțiunile avansate pentru aplicația Rhinoceros se adaugă noțiuni introductive pentru aplicația Skechup și pentru plug-in-ul VRay (variantele pentru Skechup și Rhinoceros 3D).

 

MODELARE–MACHETARE PENTRU DESIGN DE PRODUS

L2 (DP)

Lector univ. dr. Costel Chitea

Se urmărește continuarea și aprofundarea disciplinei având la bază obiectivul de a configura un ansamblu de cunoștințe și abilități capabil să asigure studentului posibilitatea de realizare a unor modele de studiu și machete de analiză care să definească fizic, în trei dimensiuni, proiectul, în forma necesară studiului și analizei, a verificării și evoluției.

Ansamblul cunoștintelor primite de student permite definirea unei metode de lucru bazate pe o exprimare care să dezvolte înțelegerea și analiza formei în ansamblu și în detaliu, a contextului și a sistemului integrat, asigurând perfecționare relațiilor și a rapoartelor formale și studiul funcțiunilor proiectului în ansamblul său.

Se are în vedere dezvoltarea unui limbaj propriu activității care să conducă la un mod de expresie a ideilor și conceptelor necesar autoverificării și expunerii.

 

MODELARE–MACHETARE PENTRU DESIGN GRAFIC

L2 (DG)

Lector univ. dr. Corina Gabriela Duma

Disciplina are ca obiectiv atât asimilarea unor cunoștințe și abilități care să ofere studentului posibilitatea de realizare a unor modele de studiu și machete de ambalaje, a desenului unor ștanțe și a cunoașterii caracteristicilor materialelor folosite, cât și familiarizarea cu gândirea conceptuală, sintetică și totodată analitică, stimularea creativității în abordarea temelor de design de ambalaj.

Tendințele și nevoile societății contemporane orientate către eco-design sunt susținute prin studiul materialelor și a tehnologiilor și a impactului ambalajelor asupra mediului și se realizează prin documentare, observaţie, discuții, studii de caz și lucrări practice.

 

MODELARE–MACHETARE PENTRU DESIGN DE AMBIENT

L2 (DA)

Lector univ. dr. Costel Chitea

Disciplina are ca obiectiv definirea unui ansamblu de cunoștințe și abilități proprii designului ambiental care să asigure studentului posibilitatea de realizare a unor modele de studiu și machete de analiză care să definească fizic, în trei dimensiuni, proiectul, în forma necesară studiului și analizei, a verificării și evoluției.

Este vorba de dezvoltarea unui limbaj specific designului de ambient care să asigure un mod de expresie a ideilor și conceptelor necesar autoverificării și expunerii. 

Suma cunoștintelor acumulate are ca scop definirea unei metode de lucru bazate pe o exprimare care să dezvolte înțelegerea și analiza formei în ansamblu și în detaliu, a contextului și a sistemului integrat, asigurând perfecționare relațiilor și a rapoartelor formale și studiul funcțiunilor proiectului în ansamblu.

 

COMUNICAȚII VIZUALE

L2 (DG)

Lector univ. dr. Radu Manelici/Lector univ. dr. Iosif Oprescu

Cursul este concentrat pe metode de utilizare a limbajului vizual pentru a comunica mesaje, idei și concepte simplu, eficient, scalabil și memorabil. Procesul include asimilarea și aplicarea de tehnici de design thinking. Studenții își dezvoltă abilitățile de analiză, sinteză și dezvoltare a ideilor, a contextului de formare și comunicare, dar și a direcțiilor posibile de materializare.

Cursul este organizat ca o serie de exerciții de eficientizare a comunicării, cu focus pe expresia tipografică și pe modalitățile de interacțiune a cuvintelor scrise cu imaginea, fie că este vorba de ilustrație, colaj sau document fotografic.

Procesul de lucru implică, în ordine cronologică: propuneri/schițe de idee, minimum 3 direcții; dezvoltare 2 direcții; definitivare 1 direcție.

 

TEHNOLOGII DE SPECIALITATE PENTRU DESIGN GRAFIC

L2 (DG)

Lector univ. dr. Corina Gabriela Duma

Prin studiul acestei discipline se urmărește asimilarea unui sistem unitar de cunoștințe, priceperi și deprinderi specifice procesului tehnologic din producția tipografică, prin intermediul explicaţiilor și exemplelor, conversaţiilor dirijate, a studiilor de caz. Vizita în tipografie ca instrument complementar oferă o imagine cuprinzătoare a întregului lanț tehnologic care face legătura între partea de concept cu cea de obținere a obiectului tipărit.

Înțelegerea momentelor importante de inovare și dezvoltare a tiparului de-a lungul istoriei este un alt subiect dezvoltat pentru formarea atât a unei baze teoretice, cât și a uneia culturale. Noțiuni legate de hârtie, procesarea imaginii, separația de culoare, legătoria, finisarea etc. sunt abordate prin expuneri teoretice și studii de caz, prin intermediul lucrărilor practice realizate în timpul orelor de atelier.

 

CURS COMPUTER 2D

L2 (DP) 

Lector univ. drd. Radu Zaharescu

Cursul are ca obiectiv însușirea la un nivel mediu a aplicațiilor de computer Adobe Creative Suite folosite în designul grafic: Illustrator, Photoshop, InDesign, Acrobat.

Fiecare aplicație va fi prezentată pornind de la însușirile și funcțiile generale, exemplificarea prin scenarii fictive, caracteristici generale și domenii de aplicabilitate, avantaje, instrumente și procedee specifice aplicației și un studiu comparativ al soft-urilor din cadrul aceluiași pachet Adobe. Totodată se au în vedere prezentarea noțiunilor de salvare a documentelor în funcție de destinație, prin intermediul exemplelor și studiilor de caz.

 

ERGONOMIE

L2 (DP, DG, DA) 

Asistent univ. drd. Răzvan Clondir

Prezentarea unor programe de studiu pentru ergonomie cu aplicațiile aferente precum și familiarizarea cu cercetările recente ale domeniului și însușirea standardelor de lucru actuale. Identificarea situațiilor de necesitate pentru aplicațiile domeniului cu particularizarea acestora în proiectele personale. Dezvoltarea părții aplicative prin raportarea cunoștiințelor la situații concrete de lucru, respectiv temele de atelier și practică, prin discutarea soluțiilor alese și provocarea de soluții creative pornind de la principiile și instrumentele de lucru specifice ergonomiei. Particularizarea aplicațiilor pe cele trei rute de studiu.

 

Licență

An 3

 

TEORIA DESIGNULUI

L3 (DA, DG, DP)

Lector univ. dr. Mirela Duculescu

Cursul investighează anumite concepte, modele și metode (clasice, actuale) asociate practicii în design de la începutul secolului al XX-lea până în prezent, în special în Europa și America de Nord. Din această ipostază, cursul examinează istoriografic persistenţa unor concepte și metodologii care au fost relaţionate cu designul și/sau inovația în diferite contexte politice, sociale, de mediu și economice. De-a lungul cursului se oferă o imagine de ansamblu asupra unor interpretări critice privind designul modern și contemporan, sugerându-se direcţii și subiecte specifice de aprofundat.

Studenții se vor familiariza cu lectura critică și interpretarea cu ușurinţă a unui text de specialitate prin documentare în context, formulare de argumente și interogaţii privind tema de licenţă.

Prelegerile din sem. I sunt urmate în sem. II de cursuri centrate pe seminarii și prezentări de echipă pornind de la lecturi obligatorii.

 

PROIECT PERSONAL ȘI PREZENTARE DE PORTOFOLIU

L3 (DG)

Lector univ. dr. Simona Stanciu

Indiferent de audiența vizată, abilitatea de a prezenta un proiect poate fi o unealtă puternică de convingere. Modul de prezentare captează atenția oamenilor. Și poate oferi viziunii tale și proiectului tău valoare adăugată și memorabilitate instantanee. Fiecare proiect de comunicare vizuală are în spate un concept și o poveste. Este important și esențial cum e construită și prezentată acea poveste, astfel încât să fie relevantă, autentică, convingătoare, de impact. Prezentarea trebuie să valorifice proiectul printr-o expunere optimă în termeni vizuali și funcționali. Cursul abordează, prin teme practice, modalități și tehnici optime pentru structurarea și redactarea unei prezentări de proiect, precum și construirea portofoliului personal.

 

CREAȚIE DE PRODUS INDUSTRIAL

L3 (DP)

Conf. univ. dr. Radu Comșa

Cursul propune în acest semestru o continuare în abordarea graduală a proiectării (în secvența analiză–calibrare–proiectare) prin proiectul Cradle-to-cradle. Acesta are la bază metoda proprie de proiectare cradle-to-cradle, prin pașii preciși definiți de creatorii McDonough și Braungart (identificarea și separarea produsului în nutrienți tehnici și biologici și proiectarea specifică, cu coexistența unei utilizări ulterioare pentru nutrienții tehnici). Acest proiect îmbină o metodă exactă de proiectare în design cu implementarea principiilor sustenabilității în design, o disciplină care este astfel studiată și aplicată concomitent în proiectul semestrial.

 

DESIGN AMBIENTAL

L3 (DA)

Conf. univ. dr. Adrian Roland Kunst

Prin parcursul cursului, designerul de interior aprofundează utilizarea intrumentelor din sfera complexă a domeniului, de la abordarea simbolică a proiectelor până la decizia de a folosi materiale noi, inovative, împreună cu materiale tradiționale. Dezvoltarea de concept este abordată în raport cu materialele folosite, iar temele exersate acoperă construcția spațială de la structura funcțională până la cea simbolică. Pregătirea designerului de interior presupune acumularea de cunoștiințe privind crearea de spații cu funcții diferite, consolidând cunoștiințe și abilități în proiectarea complexă. Însușirea noțiunilor fundamentale legate de spațiu se face prin înțelegerea contextului în care acesta este creat, a relațiilor dintre spații și material, spații și artă, spații și tehnologie, precum și a extensiei relației funcțional și simbolic către spațiul urban.

 

COMUNICAȚII VIZUALE

L3 (DG)

Conf. univ. dr. Marina Theodorescu

 

COMPUTER CAD ȘI 3D PENTRU DESIGN DE PRODUS

L3 (DP)

Lector univ. dr. Andrei Răducanu

Cursul prezintă abordări actuale de proiectare digitală, punând accent pe metode algoritmice. Acestea extind semnificativ spectrul de posibilități de design, permițând generarea și gestionarea de geometrii complexe (design parametric) bazate pe criterii implementate în procesul automatizat de generare. Este folosit cu precădere Rhinoceros prin extensia Grasshopper, care permite o abordare mai lesnicioasă a definirii de algoritmi prin folosirea unei interfețe grafice (visual programming).

Este vizat și pasul următor, producția, prin apelarea la metode de fabricație digitală (precum printarea 3D, tăierea la laser sau debitarea la freză CNC) ce pot fi augmentate de metode tradiționale precum matrițarea. Materialitatea finală a produselor din domeniul designului industrial face parte de la început din procesul de proiectare, iar studenții sunt învățați să asimileze limitările și oportunitățile oferite de material și de metoda de fabricație aferentă.

 

COMPUTER CAD ȘI 3D PENTRU DESIGN AMBIENTAL

L3 (DA)

Lector univ. dr. Andrei Răducanu

Cursul prezintă abordări actuale de proiectare digitală, punând accent pe metode algoritmice. Acestea extind semnificativ spectrul de posibilități de design, permițând generarea și gestionarea de geometrii complexe (design parametric) bazate pe criterii implementate în procesul automatizat de generare. Este folosit cu precădere Rhinoceros prin extensia Grasshopper, care permite o abordare mai lesnicioasă a definirii de algoritmi prin folosirea unei interfețe grafice (visual programming).

Este vizat și pasul următor, producția, prin apelarea la metode de fabricație digitală (precum printarea 3D, tăierea la laser sau debitarea la freză CNC) ce pot fi augmentate de metode tradiționale precum matrițarea. Materialitatea finală a produselor din domeniul designului industrial face parte de la început din procesul de proiectare, iar studenții sunt învățați să asimileze limitările și oportunitățile oferite de material și de metoda de fabricație aferentă.

 

COMPUTER 2 D

L3 (DG)

Lector univ. drd. Radu Zaharescu

Scopul cursului este aprofundarea, în funcție de lucrările de semestru, a aplicațiilor folosite în designul grafic: Adobe Illustrator, Photoshop, InDesign, Acrobat, unele dintre acestea utilizate la pregătirea lucrării de licență.

Temele generale ale programului de studiu sunt fie unele propuse de studenți și corelate cu lucrările în desfășurare la celelalte cursuri sau ateliere, fie subiecte specifice legate de tema aleasă pentru licență, precum setări generale, stiluri, realizarea cuprinsului, indexului sau a notelor de subsol.

 

MODELARE–MACHETARE

L3 (DP, DA)

Lector univ. dr. Costel Chitea

 

MODELARE–MACHETARE

L3 (DG)

Lector univ. dr. Corina Gabriela Duma

Cursul are ca obiectiv aprofundare cunoștințelor și abilităților obținute în anii anteriori care să ofere studentului posibilitatea de realizare a unor modele și machete de ambalaje corelate cu teme de concept, sinteză și analiză care se realizează prin lucrări practice. Tendințele și nevoile societății contemporane orientate către eco-design sunt susținute prin studiul materialelor, tehnologiilor și a impactului ambalajelor asupra mediului.

 

ISTORIA DESIGNULUI

L3 (DA, DG, DP)

Lector univ. dr. Mirela Duculescu

Cursul își propune, pe durata a două semestre, să familiarizeze studenţii la ciclul de licenţă cu o serie de abordări privind exercitarea profesiei de designer din perspectivă contemporană, prin filtru istoric: statutul designerului și rolul designului, modalităţi de practică profesională, dinamica și complexitatea profesiei în raport cu schimbări socio-economice majore. Studenţii vor fi încurajaţi să studieze această problematică, prin lecturi și dezbateri, și să-și aducă propria contribuţie prin explorare și colaborare în cadrul temelor practice de echipă. Studenţii sunt invitaţi să-și dezvolte viziunea personală despre necesitatea și rolul designului în societatea actuală.

Este un curs centrat pe ore de seminar, pornind de la pachetul de lecturi obligatorii pe care studenţii trebuie să îl parcurgă; dezbatere, problematizare, studii de caz și exemple practice; documentare, observaţie și explorare în cadrul temelor de echipă.

 

 

Licență, Anul III

Descriere: Cursul (sem. I și sem. II) investighează anumite concepte, definiții, analize teoretice și/sau însoțite de metode asociate practicii în design de la începutul secolului al XX-lea până în prezent, în special în Europa şi America de Nord. Din această ipostază, cursul examinează istoriografic persistenţa unor concepte care au fost relaţionate cu designul și/sau inovația în diferite contexte politice, sociale, de mediu și economice. De-a lungul cursului se oferă o imagine de ansamblu asupra unor interpretări critice privind designul modern şi contemporan, sugerându-se direcţii şi subiecte specifice de aprofundat.

Câteva reguli de funcționare începând cu 11 martie 2020: 

sau

https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1hHqkg3TEr4Np–kGOIJLcdeEpBlyspBa

(link valabil și pe Google Meet)

Licență, Anul III

Descriere: Cursul  (sem. I + sem. II) îşi propune să familiarizeze studenţii la ciclul de licenţă cu o serie de abordări privind exercitarea profesiei de designer din perspectivă contemporană, prin filtrul istoric: statutul designerului şi rolul designului, modalităţi de practică profesională, dinamica şi complexitatea profesiei în raport cu schimbări socio-economice majore. Studenţii vor fi încurajaţi să studieze această problematică, prin lecturi şi dezbateri, şi să-şi aducă propria contribuţie prin explorare şi colaborare în cadrul temelor practice de echipă. Studenţii sunt invitaţi să-şi dezvolte viziunea personală despre necesitatea şi rolul designului în societatea actuală.

Câteva reguli de funcționare începând cu 11 martie 2020:

 prezentările de echipă și cele individuale + dezbaterile se vor susține la curs via Google Meet vinerea, 16.00-18.00, vă rog să fiți prezenți online la ora fixată!, accesând link-ul meet.google.com/oao-fjsk-nzr

sau

https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1nlHNDfCG7F1wpOkpfMMkHRgTHhvvUh1w

(link valabil și pe Google Meet)

Licență, Anul I

DESCRIERE: Cursul investighează cronologic şi tematic istoria designului de la sfârşitul secolului al  XVIII-lea până în prezent. Designul este privit în relaţie cu arhitectura, artele, meşteşugul şi industria. Discuţia se va axa pe practica designului în spaţiul Europei Occidentale şi al Americii de Nord, fără a exclude o scurtă examinare a situaţiei internaţionale.

Câteva reguli de funcționare începând cu 11 martie 2020:

 prelegerile + prezentările de temă per echipă + dezbaterile se vor ține la curs via Google Meet, lunea, 14.00-16.00, vă rog să fiți prezenți online la ora fixată!

sau aici

https://drive.google.com/drive/u/0/folders/15bLdkNp2ehdYJLdIHB4Zmu1PbC492O3G     (link valabil și pe Google Meet)

Licență, Anul I

17 mart. – Pictura Renașterii în Italia, sec. al XV-lea (partea a doua). Au fost avute în vedere creațiile următorilor artiști: Fra Angelico, Benozzo Gozzoli, Masolino da Panicale, Masaccio, Paolo Uccello, Domenico Ghirlandajo, Sandro Botticelli, Andrea Mantegna, Școala ferareză. Pentru această din urmă școală de pictură s-a procedat la o prezentare a ideilor lui Aby Warburg legate de ciclul de fresce din Palatul Schifanoia. S‑a adăugat un suport de curs (16 pagini) și un text suplimentar, în afara bibliografiei obligatorii: Pierre Francastel, Un mister parizian ilustrat de Paolo Uccelo: Miracolul ostiei de la Urbino. Un material ilustrativ complet a fost expediat studenților (cca. 70 imagini).

24 mart. – Pictura Renașterii în Italia, sec. al XVI-lea (Leonardo, Rafael). Studenților le-a fost pusă la dispoziție o înregistrare video a cursului. Un suport de curs a însoțit înregistrarea video (13 pagini). Două texte au fost puse la dispoziția studenților (în afara bibliografiei obligatorii indicate la începutul anului universitar): E. H. Gombrich, „Capetele grotești” (Leonardo) și „Rafael: Madonna della sedia”, în Moștenirea lui Apelles, București, Meridiane, 1981. Un amplu material ilustrativ (reproduceri) a fost pus la dispoziția studenților.

31 mart. –  Pictura școlii venețiene în sec. al XV-lea și al XVI-lea (Antonello da Messina, Vittore Carpaccio, pictorii din familia Bellini: Jacopo, Gentile și Giovanni Bellini, Giorgio di Castelfranco zis Giorgione, Tiziano Vecellio, Jacopo Robusti zis Tintoretto, Paolo Caliari zis Veronese, pictorii din familia Bassano: Francesco, Leandro, Gerolamo).

Studenților le-a fost pusă la dispoziție o înregistrare video a cursului. Un suport de curs a însoțit înregistrarea video (13 pagini). Două texte au fost puse la dispoziția studenților (în afara bibliografiei obligatorii indicate la începutul anului universitar): Salvatore Settis, Giorgione’s Tempest. Interpreting the Hidden Subject, The University of Chicago Press și Victor Ieronim Stoichiță, „Critica de artă la Veneția și dilemele picturalității”, în Secolul de aur al picturii venețiene, București, Meridiane, 1980. Din același volum studenții au fost îndemnați să parcurgă fragmente din corespondența lui Pietro Aretino (scrisori către Tițian). Un amplu material ilustrativ (reproduceri) a fost pus la dispoziția studenților.

Materialul a fost diseminat pe cale digitală. Dosarul cursului a fost pus la dipoziția fiecărui student pe adresa sa e-mail, transmisă de secretariat.

Design

Calea Griviței 28,
București 010702

Telefon: +(40) 21.319.10.77
E-mail:  fadd@unarte.org

   

  • Română
  • Engleză
Meniu
Unarte

Acest site folosește cookie-uri pentru o mai bună experiență de vizitare. Prin continuarea navigării, sunt de acord cu modul de utilizare a acestor informații.

Privacy Settings saved!
Privacy Settings

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.

These cookies are necessary for the website to function and cannot be switched off in our systems.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services