Universitatea Națională de Arte București

Caută
Close this search box.

Estetică (FAP, FADD – Anul 2 ) – Lect. univ. dr. Raluca Oancea

Disciplina își propune crearea unor legături durabile între cunoștințele filosofice de specialitate (concepte, definiții, teorii vehiculate la nivel național și internațional în domeniul filosofiei culturii) și practica artistică a studenților UNARTE. Textele și autorii aleși își propun astfel să ofere studenților un instrumentar cu ajutorul cărora aceștia să poată înțelege și analiza critic lucrările proprii sau lucrările unor artiști prezentați la orele de Istoria artei sau la orele de atelier.
Mai precis, acest instrumentar îi va ajuta pe studenți să înțeleagă la un nivel teoretic semnificația unor concepte folosite în practică, cum ar fi:
• ARTĂ
• FRUMOS (NATURAL&ARTISTIC), SUBLIM, BIZAR
• CONTEMPLARE
• IMAGINAȚIE & PARADIS ARTIFICIAL
• GENIU, FORȚĂ, VOINȚA DE PUTERE CA ARTĂ
• FORMĂ, MATERIE, CULOARE
• UTIL ȘI FUNCȚIONAL
• REPREZENTARE & EXPRESIE
• MIMESIS & CATHARSIS
• APOLINIC & DIONISIAC
• TECHNE & ARTĂ INSPIRATĂ
• AURĂ ȘI ORIGINAL
• KITSCH ȘI DEMOCRATIZAREA ARTEI
• CAMP ȘI KITSCH ASUMAT
• TRANSGRESIUNE ARTISTICĂ
• SIMULACRU, PANOPTICON, SOCIETATEA SPECTACOLULUI
• ACTIVISM POLITIC ȘI SOCIAL
Prin alăturarea unor texte clasice esențiale (Platon, Aristotel, Toma, Kant, Schopenhauer, Hegel, Nietzsche, Baudelaire etc) cu texte contemporane (Baudrillard, Debord, Heidegger, Liiceanu, Matei Călinescu etc) studenții vor deprinde să analizeze paradigma contemporană prin prisma reperelor clasice. Astfel ei vor putea raspunde unor întrebări importante precum: mai există opere de arte frumoase în perioada recentă, mai este posibilă contemplarea odată cu apariția cinematografului, mai este valabilă definiția geniului romantic într-o epocă a consumerismului? Ce înseamnă moartea artei? Cum trebuie să ne poziționam ca artiști vis a vis de kitsch?
În urma participării la prelegerile cursului, studenții vor evita o poziționare critică și neinformată (din nefericire foarte frecventă în lumea artei contemporane) față de conceptele estetice încă semnificative – frumos, artă, contemplare, sublim, geniu. Contactul direct cu scrierile unor filosofi îi va ajuta de asemenea să înțeleagă că în estetică există niște repere și teorii obiective la care trebuie să ne raportăm (critic sau nu) dacă încercăm să gândim filosofic ori să aplicăm filosofia în practica artistică.