DEPARTAMENTUL FOTO-VIDEO /
DISCIPLINE

 

Studii de Licenta

 

Anul 1

 

BAZELE IMAGINII DIGITALE. INTERACTIVITATE SI STRUCTURI HYPERTEXT. INTRODUCERE IN WEB DESIGN

Era digitala. Calculatorul ca instrument de prelucrare. Calculatorul ca metamediu. Introducere in domeniul multimedia. Hipertext, hipermedia, multimedia, noile media. Legile empirice ale mediilor digitale. Reprezentarea digitala a informatiei. Imaginea digitala. Principiile imaginii digitale. Imagine captata/imagine sintetizata. Imagine 2D/imagine 3D. Imagine statica/imagine dinamica. Imagine pasiva/imagine interactiva. Imagine bitmap/imagine vectoriala. Captarea, generarea, prelucrarea, imprimarea imaginii bitmap. Aplicatii multimedia on-line. Proiectarea aplicațiilor multimedia on-line. Web design Principiile proiectarii paginilor Web. Dezvoltarea continutului pentru Web. Proiectarea interfetelor grafice. Grafica pentru Web. Criterii de analiza a paginilor Web. Studiul instrumentelor de lucru

 

TEHNICI DE REPREZENTARE – DESEN, CULOARE

Cursul urmareste trezirea interesului studentilor fata de tehnicile de reprezentare, dobandirea unui limbaj si a uşurintei in utilizarea in paralel a tehnicilor traditionale cu noile medii: fotografie (in sistem analog sau digital), video, instalatie sau performance. Cursul este forma cea mai reprezentativa a pregatirii plastice a unui student de la arte plastice. Scopul acestui curs este de a aprofunda problemele legate de tehnicile si materialele utilizate in arta plastica, de aprofundare a problemelor legate de compozitie si structura imaginii, crearea unei baze de date imagistice provenind din istoria artei.

 

TEHNICI DE REPREZENTARE – FOTOGRAFIE

Cursul oferit anului 1 de studii, isi propune, pe de o parte, formarea abilitatilor de lucru cu fotografia ca mediu utilitar (fotografie de moda, publicitara, documentara, etc.), pe de alta parte, „activarea unor facultati sufletesti si formarea unor dispozitive mentale”,care să le permita viitorilor artisti-fotografi, sa inteleaga mediul fotografic, si sa se serveasca de acesta ca mijloc de expresie artistica. In acest sens, cursul este articulat pe un numar de teme de lucru, care prilejuiesc prezentari si discutii, despre modul de tratare, al acestora, cu ajutorul fotografiei, si care genereaza o serie de ateliere (workshop-uri), in care se explică si se exerseaza problemele tehnice specifice mediului fotografic (despre calitatea luminii, notiuni de optica, exponometrie, compozitie, teoria perceptiei vizuale, despre spatii de culoare si tratarea imaginilor in mediul digital, etc.).

 

TEHNICI DE REPREZENTARE – VIDEO

Cursul deconstruieste, analizeaza si reconfigureaza limbajul clasic al imaginii dinamice. Toate formele limbajului cinematografic sunt admise, atat timp cat ele nu sunt lipsite de forma. Acest instrument indispensabil de expresie artistica - limbajul - devine catalizator pentru diferitele forme de expresie cinematografica si transfera elemente din structura lingvistica specifica imaginii in miscare, in diferite stilistici. Scopul acestui curs consta in investigarea regulilor gramaticii cinematografice si in a propune rezolvarea problemelor care apar in timpul naratiunii vizuale, prezentand sistematic, solutiile contemporane pentru aceste probleme specifice. Istoria progresului filmului ca mijloc de comunicare vizuala este direct legata de posibilitatea limbajului filmat de a surprinde realitatea, un concept in continua schimbare, o forma mereu schimbatoare de perceptie.

 

ISTORIA ARTEI FOTOGRAFICE

Sem 1: Cursul acesta urmareste se familiarizeze studentii cu inceputurile fotografiei, cu tehnica si arta acestui gen al artelor vizuale. Sunt prezentate proteicele realizari ale lui Niepce, Daguerre si Talbot - parintii fotografiei - si apoi cupromotorii genului in Franta, Anglia, Scotia, S.U.A., tinuturile romanesti. Cursul este structurat in functie de marile perioade ale fotografiei si de progresele tehnice ale acesteia: - Fotografia artistica in marea Britanie: Rejlander, Lake Price, Robinson, Lewis Carroll, Julia Margaret Cameron, Lady Hawarden - Fotografia artistica in Franta: Gustave le Gray, Henri le Secq, Victor Regnault, Charles Marville, Charles Negre,Maxime du Camp, Nadar - Fotografia de razboi: in Razboiul Crimeii, in Razboiul Ruso-Otoman, in Razboiul Opiului,in Razboiul Franco-Prusian, in Razboiul Civil American - Fotografia etnografica: in Romania [Szathmari, Duschek, Zipser, Reiser, Al. Bellu], in Transilvania [ A. Meinhardt, W, Auerlich, Karl Coller, T. Glatz, Emil Fischer, Carl Schaffer], in tinuturile balcanice [Fratii Manakia] in spatiul extra-european [Japonia, U.S. A, Africa, Arabia, Indii] - Fotografia de studio, coduri de pozitionare a modelelor - Arta portretului - Fotografia industriala - Peisagistica Sem2: Cursul se adreseaza studentilor catedrei FVPCI care au aprofundat in semestrul 1 problematica istoriei fotografiei din secolul al –XIX-lea. OBIECTIVE: Cursul are ca scop familiarizarea studentului cu evolutia fotografiei ca arta, de la inceputul secolului XX pana in prezent. Se vor studia cronologic curentele si personalitatile artistice ce au marcat evolutia fotografiei de la inceputul secolului XX pana in prezent. Se va pune accentual pe influentele, similitudinile si conexiunile care exista intre elementele de istorie si anumite situatii existente pe scena artei contemporane. MOD DE DESFASURARE: Fiecare curs va contine o expunerea si analiza a perioadei abordate, bibliografie tematica, un documentar sau fragment de film video legat de acelasi subiect care ulterior va fi discutat si analizat impreuna cu studentii.

 

REDAREA MISCARII IN ARTELE VIZUALE - curs optional

Folosind exemple din istoria artei si a tehnicilor de reproducere a imaginii, dar si lucrari contemporane din colecția MNAC si din arhiva personală a artistului, cursul propune o calatorie inedita de-a lungul a 500 de ani de istorie a artei internationale. Sunt abordate inceputurile artei video internationale si reverberatiile ei in scena romanească. Cursul se adreseaza celor interesati sa inteleaga din perspectiva istorica statutul producatorului de imagini in secolul 21. De la filmele fratilor Lumiere si ale lui Thomas Edison, la avangarda istorica, trecand prin valurile succesive ale modernismelor si, respectiv, post-modernismului, cursul se va concentra pe semnificata perceptţiei/redarii miscarii in procesele artistice. Redarea miscarii si dinamica perceptiei vor fi urmarite in relatie cu momentele fundamentale ale istoriei artei si arhitecturii, de la pre-Renastere la Impresionism, Cubism etc. dar si cu exemple de ultima ora din arta internationala.

 

 

Anul 2

 

PRELUCREAREA DIGITALA A IMAGINII – ANIMATIE VECTORIALA. NARATIUNE INTERACTIVA

Grafica vectoriala. Principiile imaginii vectoriale. Desenarea in vectorial. Animatie cu grafica vectoriala. Animatie pentru Web. Animatie bazate pe morfism. Reprezentari spatiale din imagini fotografice. Reprezentarea spatiala virtuala a obiectelor tridimensionale. Imagine digitala statica interactiva. Instrumente si metode de realizare a imaginilor stereoscopice. Scriitura multimedia. Structuri interactive. Digital Storytelling. Filmul interactiv. Bazele de date si filmul. Filmul pentru Web. Web documentary.

 

TEHNICI DE REPREZENTARE – FOTOGRAFIE

Pornind de la noțiuni legate de istoria artei contemporane, trecand prin exersarea regulilor de compozitie si experimentarea diverselor solutii tehnice, accentul se pune in final pe proiecte cu o mai accentuata componenta conceptuala. Temele practice sunt insotite de prezentari, vizionari, lecturi si discutii, iar participanții la curs sunt incurajati sa identifice subiecte si abordari contemporane, sa isi prezinte intr-un mod coerent propunerile de proiecte si sa isi aleaga mijloacele cele mai potrivite pentru a transpune in fotografie ideile de la care au pornit. Pe langă dezvoltarea gandirii critice si a capacitatii de a formula idei si de a le pune in practica, cursurile sunt si un pretext pentru a scana si folosi constructiv universul imaginar al unei generatii care traieste mai mult în lumea virtuala si pentru readuce in atentia studentilor problematicile contextului socio-politic al realitatii contemporane in care ne desfasuram cu totii activitatea.

 

TEHNICI DE REPREZENTARE – VIDEO

Elemente din istoria filmului de avant-garde si experimental. Evolutia limbajului in filmul experimental. Explorarea potentialului filmului experimental in secvente din filme de lungmetraj, documentar, videoclip, publicitate. Analiza filmelor experimentale - limbajul diferitelor epoci. Studentii sunt invatati sa inteleaga, sa ”navigheze” intre diferite forme estetice. In paralel sunt ore practice (workshop), ce ii ajuta sa foloseasca cu usurinta camera de filmare, lumini, miscari de aparat, softuri pentru editare. Idee/concept/sinopsis Studentii isi expun optiunile in pitch-uri, apoi analizeaza ideile unul celuilalt.

 

TEHNICI DE REPREZENTARE – DESEN, CULOARE

Cursul cuprinde informatii din aria limbajului plastic folosite in receptionarea, modelarea si interpretarea realitatii : Punct, linie, suprafata , pata, spatiu bidimensional. Proportii, volum, spatiu tridimensional . Mixari ale spatiului bi si tridimensional . Deformarea, volum, suprafata , iluzie optica, real si ireal. Tehnici de repreentare clasice si digitale. Studiul diferitelor teorii ale culorii. Ca disciplina fundamentala, studiul compozitiei reprezinta structura de rezistenta in conceptia si elaborarea operei de arta. Pe langa principiile de de baza ale compozitiei traditionale: unitatea formelor si a spatiilor dintre ele ,echilibrul lor (modul de organizare a spatiului plastic si de valorificare reciproca a formelor si a interactiunii dintre ele) a raportului dintre parte si intreg a legaturilor compozitiei deschise si inchise, dinamice si statice, cursul isi propune o incursiune metodica in evolutia conceptului de compozitie de-a lungul istoriei artei pana in prezent.

 

 

Anul 3

 

COMUNICARE SI RELATII PUBLICE

1. Specificul comunicarii sociale in contemporaneitate; 2. Modele de comunicare consacrate 3. Obstacole in comunicare 4. Strategii de legitimare in societatea postindustriala; 5. Despre publicitate si rolul ei in societatea contemporana; 6. Imaginea publica; 7. Gestionarea imaginii publice; despre reprezentarile sociale; 8. Strategii de comunicare in artele vizuale 9. Fenomenele de influentare si manipulare. 10. Opinia publica; 11. Elemente de psihosociologie a comunicarii 12. Sursele puterii 13. Relatiile Publice - istoric, directii actuale, spatii; 14. Propaganda, publicitate, Relatii Publice;; 15. Aspecte etice si juridice ale R.P; rolul lor in organizatii; 16. Crearea si gestionarea imaginii publice; 17. Etapele campaniei de Relatii Publice; R.P. si mass media si publicitatea 18. Functiile publicitatii.

 

PRELUCREAREA DIGITALA A IMAGINII -MEDII COMBINATE. INTRODUCERE IN EFECTE SPECIALE

Convergenta mediilor. Comunicare multimedia. Medii virtuale. Intermedialitate. Transmedia. Hipertextualitate. Structuri narative, structuri interactive. Dezvoltarea aplicatiilor multimedia off-line Instrumente pentru dezvoltarea aplicatiilor multimedia off-line. Evaluarea aplicatiilor multimedia off-line. Proiectarea interfetelor utilizator. Proiectarea interactivitatii. Filmul stereoscopic. Filmul imersiv. CGI. Studiul instrumentelor de lucru.

 

ARTA SI TEHNICA FOTOGRAFIEI

Urmarind replica lui Garry Winogrand care, atunci cand este intrebat de ce fotografiaza, raspunde "fotografiez pentru a vedea cu arata fotografiat acel ceva"*, cursurile anului 3 se axeaza pe imaginea obiectuala a fotografiei. Carti de fotografie (photo-books), carti postale, tiraje de galerie, dia-proiectii si alte asemenea, vor fi desfacute si adunate intr-un cumul de idei pentru teme fotografice. Interdisciplinaritatea ori imprumutul intre limbaje artistice (literatura, muzica, film si celelalte limbaje vizuale) constituie dezbaterea principala si principiala a cursului de imagine fixa (singulara ori seriala) a realitatii. De altfel, invitati ocazionali din diverse domenii de activitate legata de stiintele umaniste si nu numai, vor fi gazduiti la curs pentru a accelera sirul ideatic atat de necesar in demersul pedagogic. Ca tehnica de abordare, cursul isi propune sa antreneze studentii in a-si gasi teme pe cont propriu si a se elibera, astfel, de obisnuinta didactica a primirii unor subiecte "spre rezolvare". Exemple de idei atacate: "Vederi plictisitoare", "Ultimul portofóliu", "Munca", "Va urma". ________________________ *“I photograph to find out what something will look like photographed”, citat de Tod Papageorge in «About a Photograph: New York, 1967, by Garry Winogrand», Transatlantica , no 2 / 2014 > https://transatlantica.revues.org/7084

 

GHID DE SUPRAVIETUIRE AZI: Arta contemporană ca instrument de intelegere a lumii in care traim -curs optional

Cursul isi propune pregatirea studentilor pentru educarea vizuala a publicului prin intermediul unor ateliere cu copii/tineri/adulti (realizate in parteneriat cu organizatii, institutii muzeale, scoli, etc) Prin educatie si informare domeniile culturale si artistice pot deveni mai accesibile si intelese. Cursul se axeaza pe dobandirea intelegerii si oferirea instrumentelor cu ajutorul carora studentii pot contribui la construirea unor mecanisme creative de gandire: • identificarea cunostintelor/abilitatilor pe care le detin participantii si pe care le considera importante si vor sa le impartaseasca cu cei din jurul lor; • transpunerea acestor cunostinte intr-o serie de concepte de baza care sa ofere chei de intelegere/decodare (fie ca sunt teoretice sau practice) a domeniului respectiv; • imaginarea unor ateliere practice, prin care participantii pot testa, intelege, chiar gresi, dar in acest fel pot pune in discutie ideile si conceptele prezentate. • asocierea cu specialisti din domeniile respective, sub forma unor invitati care pot prezenta alte puncte de vedere, experiente, tehnici.

 

ARTA SI TEHNICA VIDEO

Cursul este orientat pe aplicatii practice, pe dezvoltare de proiecte vizuale, pe implementare a unor concepte si strategii artistice (individuale si de grup) in general pe dezvoltarea creativitatii si personalitatii artistice a studentilor in contextul familiarizarii cu mediul video ca unealta si mijloc de exprimare artistica, alaturi de celelalte tehnici vizuale considerate mai mult sau mai putin traditionale (desen, pictura, sculptura, fotografie, arte performative, film, instalatii, ambient street-art, sunet etc.) Desfasurarea cursului poate fi urmarita si documentata pe tot parcursul anului universitar pe grupul FaceBook dedicat - video-an universitar curent. De asemenea in cadrul cursului sunt invitati artisti, profesori, curatori sau alti reprezentanti ai scenei de arta locala sau internationala pentru contact si prezentari legate de oportunitati privind evenimente semnificative care au loc pe plan artistic general - de ex. Ars Electronica Linz, ZKM, Karlsruhe, BeK, Bergen, Norvegia, EMPAC, NY, ICC Tokyo, etc. centrele culturale cele mai importante care seteaza trend-ul artistic mediactic actual. Pe de alta parte, invitand si implicand direct studentii pe parcursul semestrului in proiecte culturale comune - precum si prin temele si exercitiile propuse in cadrul acestora - se urmareste dezvoltarea abilitatii studentilor de a realiza proiecte vizuale complexe, folosind tehnologia video precum si orice alte mijloace si tehnici in paralel care pot fi integrate unui concept vizual. Se urmareste ca in acest fel, pe parcursul primului semestru din anul 3 de studiu, ei sa se poata orienta spre o propunere individuala fezabila in proiectul lor de licenta (pt examenul de prelicenta) pe care sa o documenteze apoi - tot prin folosirea mijloacelor video - in demersul artistic din cel de-al doi-lea semestru, privind aspectele cele mai semnificative legate de realizarea finala a lucrarii de licenta.

 

ISTORIA CINEMATOGRAFIEI -curs optional

Acest curs investigheaza aparitia, inceputurile si dezvoltarea artei cinematografice. Dupa o lectie introductiva in care sunt prezentate preocuparile dinvechime pentru obtinerea unei imagini animate si descoperirile tehnice ale unor pionieri ai genului - Edison, fratii Lumiere- se trece la analizarea evolutiei stilistice a genului, si la portrete de regizori: - Georges Melies si dezvoltarea fantasticului prin umor si farsa; primele filme de fictiune si anticipatie - Louis Feuillade si inventia serialului politist -Fantomas, Judex - David Wark Griffith si maturizarea limbajului cinematografic - Independenta Romaniei primul lung metraj romanesc de mare succes - Giovanni Pastrone si ecranizarea literaturii clasice - Filmul expresionist, de la Murnau la Wiene, de la Lubitsch la Lang - Aparitia sonorului si primele musicaluri - Filmul de razboi: melodrama sentimentala si jurnalul de actualitati: interpretarea temei prin filtrul anilor ce s-au scurs de la conflagratie - Filmul istoric si eseul de epoca - Eisenstein si filmul de propaganda - Comedia muta si comedia sonora - Abel Gance si epopeea napoleoniana - Erich von Stroheim si inceputurile filmului psihologic - Filmul de capa si spada, ecou al romanelor lui Dumas si Flaubert - Filmul Western, de la clasicul american la formulele nationale europene -italian, german, romanesc - Filmul experimental - Leger, Bunuel - Victor Sjostrom si misterul nordic - Filmul suprarealist si filmul de groaza - genuri inrudite si complementare

 

ARTELE VIZUALE IN CONTEXT MEDIATIC

Artele vizuale in context mediatic isi propune să familiarizeze studentii anului 3 cu demersul artistilor contemporani raportat la mediile de informare si comunicare actuale, trasand principalele directii si tendinte, incepand din anii 1960. Cursul pune accent pe artistii romani care au folosit ca medii de expresie sau ca etape intermediare in crearea lucrarilor de arta: fotografia, filmul (pe pelicula, super8, 16 mm, video), multimedia, mijloacele de comunicare in masa traditionale si internetul. Sunt mentionate si exemplificate diferitele abordari conceptuale si tehnice ale artistilor contemporani internationali precum si documentatii / publicatii / website-uri relevante unde pot gasi informatii despre aceste nume. De asemenea, studentilor le sunt prezentate institutii / galerii / muzee care desfaşoara programe novatoare care contribuie la pregatirea noilor generatii de artisti vizuali si curatori. O componenta importanta a cursului se refera la artistii romani activi in ultimele doua decenii, care lucreaza cu fotografia. Cursul sistematizeaza si actualizeaza informatia existenta iar cand exista posibilitatea, invita artistii sa isi prezinte cele mai noi proiecte si sa discute cu studentii. In paralel, demersul artistilor romani este plasat intr-un context mai larg, international. Pe langa prezentarea informatiilor legate de continutul cursului, se vizioneaza si comenteaza filme de arta ce prezinta fenomenul artistic contemporan, se viziteaza expozitii din galerii sau muzee bucurestene si au loc intalniri cu artisti romani importanti.

 

 

Studii Masterale

 

Anul 1

 

IMAGINE SI NARATIUNE

Acest curs vrea sa-i familiarizeze pe studenti cu marile genuri si stiluri muzicale puse in comparatie cu literatura si plastica. Sunt tratate consonantele stilistice ale seoclului al XIX-lea, cu precadere romanticii, simbolistii si realistii: - Berlioz si ascensiunea romantismului - Schubert si delicatetea liedului - Valsul, nocturna, studiul si poloneza la Chopin - Marile poeme simfonice ale lui Liszt - Wagner si opera sa completa - Compozitorii peisagisti: Smetana, Dvorak, Sibelius, - Compozitorii naratori: Rimski-Korsakov, Ceaikovski, Edvard Grieg - Compozitorii umoristi: Saint- Saens, Offenbach - Compozitorii impresionisti: Debussy, Ravel, etc

 

IMAGINEA VIZUALA IN EPOCA POST –FOTOGRAFICA

Cursul se adreseaza atat absolventilor departamentului FVPCI, care si-au format cunostintele de baza in primii trei ani de studiu precum si absolventilor altor departamente din UNAB sau din alte universitati, care au un bagaj suficient de cunostinte in domeniul artelor vizuale si au fost admisi la masterul Fotografie si imagine dinamica. OBIECTIVE: Cursul porneste cu o introducere in modul de a privi si intelege imaginile artistice dar si imaginile in general, in diferitele contexte mai mult sau mai putin mediatice in care ele sunt transmise si receptate in ziua de azi. Apoi sunt studiate particularitatile acelor directii ale artei contemporane care se bazeaza pe fotografie si "noile tehnologii". Se acorda o atentie deosebita problemelor pe care le implica tehnologia digitala in crearea, difuzarea, receptarea, comercializarea si arhivarea acestor imagini nu doar in domeniile artistice ci si in domenii cum ar fi fotojurnalismul, publicitatea, moda, stiinta, etc. MOD DE DESFASURARE: Fiecare curs va contine o expunerea si analiza a temei abordate, unul sau mai multe fragmente de filme documentare legate de aceeasi tema, o bibliografie si alte elemente conexe. Materialele vizuale vor servi ca baza de discutii si analize realizate impreuna cu studentii.

 

TENDINTE IN FOTOGRAFIA CONTEMPORANA

Cursul isi propune sa ofere o paleta larga de informatii asupra discursului artistic contemporan. Imaginea este utilizata ca sursa, ca factor de legatura intre literatura, muzica, arte vizuale, fotografie -scopul fiind cel de-a descoperi mutatiile care au dus la schimbarea continutului operei de arta. Arhiva personala, trairea subiectiva, mitologiile personale, sunt teme prezentate in cadrul cursului nu doar pentru ca 'ingheata' momentul, in care un creator traieste si activeaza, ci mai ales pentru ca reprezinta saltul de la colectivitate la individualitate. Temele abordate isi propun sa raspunda directiilor de cercetare identificate in proiectele de disertatie. Derularea cursurilor se axeaza in principal pe prezentarea / vizionarea unor materiale generatoare de discutii si reactii din partea studentilor. Temele practice pot fi individuale sau de grup.

 

TENDINTE IN ARTA VIDEO CONTEMPORANA

Cursul exploreaza practic si teoretic modalitati de abordare a unor zone de granita intre filmul documentar si cel experimental, intre artele vizuale, performance si noile tehnologii digitale. Problematica reprezentarii memoriei, a reprezentarii creative cu mijloace audiovizuale a timpului se afla in centrul cursului. In fiecare semestru, studentii sunt invitati sa dezvolte cate un proiect personal video - de la scriitura pana la realizare. Pe parcursul realizarii temei, se discuta aspecte legate de registrele de imagini si de voci, a raporturilor dintre imagine, text si sunet in reprezentarea memoriei si a temporalitatii. Modalitatile de folosire a imaginilor de arhiva – in sens larg, fie ca este vorba de arhive personale sau de arhive publice - reprezinta o altă preocupare a cursului. In paralel, cursul prezinta si dezbate diferite exemple de lucrari din zona artei video si a filmului, legate de tema de semestru. Cursul incurajeaza proiectele colaborative intre studenti.

 

SUNET SI IMAGINE

Perceperea, modificarea scurgerii timpului realizata cu ajutorul tehnicilor: fast sau slow motion, scaderea numarului de fotograme, stop-motion sau imponderabilitatea momentului, bullet time effect (animatie cadru cu cadru) si filmarea in revers, utilizarea unor tehnici precum imobilitatea sau miscarea prin fotografie sunt prezentate cu ajutorul mai multor filme experimentale sau de lung metraj. Subiecte: Tehnici precum fast sau slow motion; stop motion, rolul sunetului ca partener de dialog, comentariu al actiunii filmice, muzica de cadru sau fond sonor -solist intr-o instalatie

 

FOTOGRAFIA DE LA CONCEPT LA PROIECT

Cursul isi propune sa structureze informatii legate de discursul artistic contemporan asa cum se construieste pornind de la reperele expresive ale secolului al 20-lea, prin transformarea, reevaluare si reciclarea formulelor creative. Concepte cheie sunt analizate pornindu-se de la artistii/miscarile artistice care le-au generat pentru a se ajunge al identificarea lor in arta actuala. Performativitate, deturnare, deriva, apropriere, ready-made, citatul, referinta culturala, testimonialul, spectacularul, verosimilul, sunt o parte dintre conceptele propuse ce vor fi expuse, exemplificate si analizate in cadrul cursului pe baza materialelor vizuale si a textelor propuse. Toate acestea se contureaza incepand cu Avangarda istorica si completate de Situationisti de miscarea Fluxus, de plastica sociala de actionism, de arta multimedia etc. Presiunea impusa de fluxul de idei si concepte determina o seri de schimbari de paradigma. Fotografia si video-ul sunt medii ce contribuie la instalarea celei mai recente paradigme, prin insaşi natura lor: traducerea timpului in imagine, continua actualizare a istoriei/memoriei si instalarea verosimilului in locul adevarului. Cursul urmareste completarea cunostintelor privind principalele resorturi creative in creatia contemporana, exersarea capacitatii de observare, analiza si sinteza contextul artistic actual.

 

 

Anul 2

 

FOTOGRAFIA CA ARTA CONTEMPORANA. CONCEPTE, TEME, STRATEGII

Cursul reprezinta una din principalele materii de studiu pentru masteranzii care si-au ales specializarea in fotografie si imagine dinamica, fiind obligatoriu pentru acestia. Cursul este oferit ca optional si pentru masteranzii cu alte specializari. Cursul continua si aprofundeaza unele problematici intalnite in anul 1 Master la IMAGINEA VIZUALA IN EPOCA POST-FOTOGRAFICA dar poate fi ales si de studenti care nu au frecventat acel curs in anul 1Master insa au suficiente cunostinte si interes in arta contemporana. OBIECTIVE: 1. Aprofundarea problemelor specifice acelor directii ale artei contemporane care se bazeaza pe fotografie si noile medii. 2. Studierea strategiilor pe care artistii le aleg pentru a-si pune cat mai bine in valoare propria opera pe o scena de arta contemporana aflata sub o influenta din ce in ce mai mare a economiei de piata, a industriei enterteimentului, a retelelor de socializare de pe internet, etc.

 

INTERNET ART

Cursul începe prin a studia, impreuna cu studentii, diferentele dintre artele liniare, care sunt receptate intr-o succesiune definita de autor si artele bazate pe noile media, cele interactive, in care succesiunea este partial definita de spectator versus privitor si parcurgerea lucrarii urmează un traseu arborescent, etalat aleatoriu in timp dar si intr-un spatiu virtual. Ideea de joc si componenta de gaming sunt parte integranta din acest tip de lucrari si ele vor fi explorată la curs. Cursul prezinta si discuta exemple de platforme creative online din ultimii 15 ani si studiaza evolutia lor. Sunt privilegiate abordarile multimedia care imbina practici artistice din domenii diferite. Totodata, sunt prezentate diferite site-uri care oferă modalitati simple de programare a unor platforme de acest gen. Studentii sunt invitati sa dezvolte, singuri sau in colaborare intre ei, o platforma online in jurul unei teme alese de comun acord cu profesorul.

 

TENDINTE IN FOTOGRAFIA CONTEMPORANA

Cursul isi propune prezentarea dezvoltarii imaginii fotografice in contextul celorlalte arte dar in special in conexiune cu artele vizuale. Teme abordate: straight photography, fotografie inscenata, colajul, fotocolajul, cartea de artist etc Sunt prezentate teme ce dezvaluie interesul artistilor fata de perspectiva, redarea tridimensionalitatii obiectelor sau spatiului, utilizarea camerei obscure, a oglinzilor concave, convexe, a lentilelor in realizarea operei de arta. Relatia dintre conceptul operei si materialul ales. Un număr reprezentativ de reproduceri de arta, fotografii, filme experimentale sau de lung metraj, beletristica sunt analizate in vederea exemplificarii relației Naratiune-Timp-Spatiu-Imagine, multiplele schimbari produse in receptarea obiectului de arta, a imaginii in secolul XX sau XXI.

 

TENDINTE IN ARTA VIDEO CONTEMPORANA

In anul II, cursul se concentreaza pe reprezentarea cu mijloace audiovizuale si dinamice a spatiului. Se insista asupra relatiei dintre spatiu si personaje, asupra felului in care personajele ocupa un spatiu si il definesc, asupra posibilitatilor de a transforma un spatiu real intr-unul expresiv, imaginat. Sunt discutate si experimentate cu mijloace video probleme ca: raportul dintre ceea ce este in cadru si ceea ce ramane in afara lui, felul in care filmarea si montajul schimba perceptia spatiului, modalitatile de reprezentare spatiala cu procedee poli-ecran etc. In fiecare semestru, studentii sunt invitati sa aleaga un spatiu si sa conceapa cate un proiect video in jurul acestuia – de la scriitura pana la realizare. In paralel, cursul prezinta si dezbate diferite exemple de lucrari din zona artei video si a filmului, legate de tema fiecarui semestru. Cursul incurajeaza proiectele colaborative intre studenti.

 

PRACTICI ARTISTICE IN CONTEXT INSTITUTIONAL SAU ALTERNATIV

Criza institutionala si de autoritate, dublata de atomizarea si alienarea sociala, accentuata in anii 2000, s-a tradus prin conturarea atitudinilor de critica institutionala si a practicilor artistice sociale. Cursul e compus din doua module structurate pe semestre. Semestrul 1 urmareste arta participativa si prilejuieste parcurgerea si analizarea diferitelor definitii (arta relationala, procesuala, comunitara, arta „litorala”, arta angajata, colaborativa, dialogica, sociala, contextuala etc.). Se vor parcurge si discuta diferitele abordari teoretice si punctede vedere si vor fi facute studii de caz pornind de la premiza ca arta participativa propune reflectii asupra comunitatilor, a identitatii, a memoriei colective si a problemelor cu care se confrunta acestea, prin intermediul fotografiei, artei video, instalatiei, al actiunilor performative, al interventiilor în spatiul public, prin activarea arhivelor si a colectiilor de date si imagini fizice si în format digital. In semestrul doi cursul analizeaza felul in care contextul urban, ca mediu aglutinant, devine un domeniu principalul de cercetare vizuala. Vor fi analizate concepte legate de spatiu si loc (genius locci, non-lieux, terrain vague, entre-deux, shrinking city, spatiu public/privat, heterotopia, utopia etc.) si strategiile sociale de luare in posesie a spatiului (deteritorializare, migratie, apropriere, multiplicitate, deconstructie, monument etc.). Aceste directii vor fi identificate in cadrul cursului pe baza unor materiale vizuale ilustrative precum si pe baza unor texte teoretice.

 

VIZUAL SI CREATIVITATE IN ARTA CONTEMPORANA. CURS DE INTERPRETARE A IMAGINII

Cursul se adreseaza tuturor studentilor masteranzi din Universitatea Nationala de Arta si propune parcurgerea genurilor si tehnicilor artistice, pornind de la definirea caracteristicilor principale si continuand cu inventarierea resurselor plastice si expresive specifice. Cursul alterneaza aspecte teoretice cu experiente practice, in cadrul carora studentii au oportunitatea de a pune in aplicare informatiile dobandite, si de a contura proiecte proprii. Cursul traverseaza principalele aspecte legate de activitatea artistica : - specificitatea ariei abordate (material, tehnica, conditii de expunere si conservare), - strategii de punere in opera a conceptului / temei propuse (argumentarea alegerii conceptului / temei, solutii vizuale abordate, raportarea la contextul cultural) - expunerea /prezentarea publica a proiectului artistic (conditii de expunere, instalare / acrosaj, iluminare, aspecte tehnice legate de proiectele multimedia etc.) - solutii de comunicare / mediere a proiectului artistic (text de sala, text de presa, cv artistic, etichete, parcurs expozitional, catalog, afis etc.) - aspecte tehnice legate de partea contractuala si practica a participarii intr-un proiect(de grup), inclusiv aspecte tehnice legate de transportul lucrarilor. Economia cursului cuprinde prezentari teoretice, dezbateri, vizite la muzee si expozitii, ateliere, dezvoltarea de proiecte personale. Cursul urmareste completarea cunostintelor privind limbajul si terminologia specifica, exersarea capacitatii de observare, analiza si sinteza privind un proiect artistic si contextul sau de referinta si imbunatatirea abilitatilor de comunicare si colaborare profesionala cu artisti si / sau curatori.

 

 

 

NOUTATI / EVENIMENTE

 

|  2017  |  2016  |  2015  |  2014  |  2013  |

 

Deschiderea noii galerii UNArte
12 octombrie 2017

 

In curand se va deschide noul spatiu expozitional al Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti situat in strada Baiculesti nr.29 din Bucuresti (in incinta Combinatului Fondului Plastic)....
>> cititi mai mult

 

 
 
Deschiderea Anului Universitar 2017-2018
2 octombrie 2017

 

In ziua de luni 2 octombrie 2017 a avut loc la Sala Amfiteatru a Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti deschiderea oficiala a anului universitar 2017-2018 in prezenta domnului rector prof. uni...
>> cititi mai mult

 

 
 
Sesiune de informare pe tema ivatamantului superior la Institutul Francez din Bucuresti
8 februarie 2017

 

Institutul Francez din Bucuresti organizeaza o sesiune de informare pentru reprezentantii institutiilor de invatamant superior si secundar din Bucuresti cu scopul de a pune la dispozitie un suport com...
>> cititi mai mult

 


 
Prezentare a Intermark International Design College
– IIDC

18 ianuarie 2017

 

O prezentare a Intermark International Design College – IIDC din cadrul Shanghai JianQiao University - SJQU va fi sustinuta in data de miercuri 18 ianuarie 2017, ora 11.00, la Sala Amf...
>> cititi mai mult

 


 
<< inainte          ||          inapoi >>