DEPARTAMENTUL SCULPTURA /
DISCIPLINE

 

Studii de Licenta

 

Anul 1

 

Studiul Desenului

In anul I, studiul desenului urmareste prezentarea si însusirea principiilor de baza ale disciplinei, familiarizarea cu regulile si metodele de lucru, corectarea deficientelor de observatie si executie precum si evolutia studentilor catre un anumit nivel de profesionalism in abordarea si realizarea temelor de atelier. Aceste teme au în vedere exercitiul observatiei atente a paginatiei, proportionarii si miscarii volumelor transpuse bidimensional; in cadrul desenelor sunt exersate diverse tipuri de linii urmarindu-se calitatea acestora în functie de volumul studiat. Teme propuse: studiu de portret, studiu dupa corpul uman în diverse posturi, de la simplitatea frontala sau dorsala la contrapost, studiu dupa materiale didactice (copii dupa gipsuri antice) care au o compozitie simpla, clara usor de urmarit.

 

Studiul formei – modelaj

Pentru anul I, aceasta disciplina urmareste cu precadere familiarizarea studentilor cu principiile de baza ale reprezentarii tridimensionale; insusirea metodelor de lucru necesare constructiei unui volum prin modelaj in lut, prezentarea instrumentarului specific – unelte, armaturi, intretinerea lutului, etc. Un rol essential îl are însusirea individuala a conceperii si executiei structurilor pe care se construiesc diversele tipuri de modelaj – armaturile necesare oricarui tip de modelaj – relief, personaj ronde-bosse, portret, etc. Lucrarile de atelier au în vedere exercitiul constructiei pornind de la structurarea si proportionarea corecta a volumului general si pana la observatia atenta a detaliilor ansamblului. Teme propuse: studiu de portret marime naturala, studiu ronde-bosse dupa corpul uman în diverse posturi, cu dimensiune redusa – de la 40 de cm. la ½ din marimea reala; studiu dupa materiale didactice (replici dupa gipsuri antice).

 

Compozitie

Familiarizarea permanenta a studentilor cu bazele compozitiei – prezentarea sistematica a notiunilor elementare ale disciplinei, mai ales pe parcursul primului an de studiu: definirea volumului sculptural, ritmul formelor, alternanta intre plin si gol, concav si convex; notiuni aplicative – elaborarea si evolutia structurilor compozitionale, elemente de tehnici si tehnologii de transpunere sculpturala – materiale de transpunere traditionale si neconventionale, tipologii de armaturi, materiale si obiecte ready-made, asamblaj; compozitie figurativa si non-figurativa, imbinarea creativa si compozitionala a elementelor anatomice-figurative cu formele geometrice. Teme propuse: schite de observatie dupa subiecte vegetale, organice, minerale etc.; documentare în muzeele bucurestene – si nu numai, teme cu subiecte mitologice ori la alegerea studentilor.

 

Tehnologia ipsosului

Odata cu primele cursuri de modelaj si compozitie studentii deprind notiunile tehnice ale armaturii pentru portret si figura întreaga, ale armaturilor pentru compozitia ronde bosse si relief, instrumentele folosite la modelaj, despre sela, sele rotative, etc. Tehnologia ipsosului este primul pas spre transpunerea lucrarilor; trebuie însusita corect de catre studenti pentru ca ofera pe lânga transpunerea imediata si posibilitatea experimentarii cu alte metode derivate din tehnologia ipsosului: stuc, ciment, turnarea în diverse materiale plastice/rasini, pamânt presat si apoi ars, etc.

 

Crochiuri/disciplina optionala

Ponderea importanta in cadrul acestei discipline optionala o au crochiurile dupa model viu, care ofera posibilitatea fiecarui student de a-si dezvolta abilitatile si capacitatile de observatie si analiza directa asupra naturii, inclusiv generarea unui stil personal de interpretare corecta si executie originala a subiectului respectiv.

 

Practica

Aceasta disciplina este structurata ca un proces cognitiv si o abordare de tip interdisciplinar a cursurilor teoretice si practice din aria curiculara parcursa de studenti – in special desen, modelaj, compozitie, anatomie, istoria artei, tehnici si tehnologii de transpunere in materiale traditionale si neconventionale; disciplina practicii urmareste sa structureze si sa dezvolte abilitatile intelectuale si tehnice, de specialitate, intr-un proces complex si creativ care parcurge sistematic etapele transpunerii de tip sculptural – pornind de la idee si concept, prin documentarea extinsa asupra temei este dezvoltat un concept lucrativ, care va fi transpus initial intr-o serie de schite – in desen si tridimensional intr-o macheta de mici dimensiuni, realizata de regula din lut, ghips sau alt material permisiv acestei etape.

 

 

Anul 2

 

Studiul desenului

Pentru anul II, disciplina urmareste extinderea capacitatilor profesionale ale studentilor in utilizarea creativa a metodelor specifice de lucru si dezvoltarea capacitatilor de analiza si sinteza la nivelul desenului. Temele sunt axate pe exercitiul reprezentarii bidimensionale a volumetriei sculpturale printr-o varietate de metode si materiale de lucru specifice. Teme propuse: studiu dupa corpul uman si materiale didactice de un nivel mai complex care permit o sintetizare a cunostintelor si abilitatilor dobandite de studenti. Un rol important îl au exemplificarile cu desene de sculptori din diverse perioade de timp ori zone stilistice.

 

Studiul formei – modelaj

In al doilea an de studii, disciplina modelaj urmareste cu prioritate dezvoltarea capacitatilor de constructie, analiza si sinteza asupra materialului de transpunere, dublata de insusirea diverselor modalitati de expresivizare plastica a modelajului. Temele de atelier au în vedere exercitiul reprezentarii tridimensionale a volumelor în compozitii cu o complexitate sporita, punand in evidenta calitatile diverselor tipuri de modelaj in functie de tipul de lumina ambientala. Teme propuse: studiu ronde-bosse dupa corpul uman la marime naturala, studiu dupa materiale didactice cu complexitate sporita; teme experimentale, cum ar fi constructia portretului în lut, la o dimensiune redusa, fara utilizarea armaturii, în vederea arderii; presarea lutului pentru ars în negativele unor modelaje realizate in cadrul unor teme de atelier – modelaj, compozitie, etc.

 

Compozitie

In anul II, disciplina compozitiei urmareste în paralel cu dezvoltarea capacitatilor si abilitatilor de lucru cu materiale diverse, insusirea modalitatilor de exploatare si interpretare plastica a temei si tehnologiei de transpunere a acesteia; studentii sunt sistematic incurajati sa elaboreze si sa aplice solutii personalizate in contextul procesului de realizare/transpunere a temelor de compozitie. Temele de atelier se bazeaza pe exercitiul reprezentarii tridimensionale folosind procese cognitive, materiale, structuri si texturi diverse; explorarea plastica a calitatilor intrinsece tipologiei de materiale folosite este o necesitate; documentarea personala este esentiala pentru acest nivel al pregatirii profesionale. Teme propuse, ca exemplificare: reinterpretarea unui subiect antic; identificarea propriului segment de referinta determinat de originalitatea exprimarii plastice.

 

Tehnica si tehnologia cioplitului

Pe langa numeroasele tehnici traditionale ori neconventionale de transpunere, cioplitul în lemn si piatra ramân principalele repere in sculptura prin frumusetea, expresivitatea materialelor si a tehnicilor de cioplire. In cadrul cursului de sculptura în lemn, studentii deprind cunostinte si abilitati referitoare la proprietatile diverselor esente de lemn, despre tehnologiile de taiere, depozitare, uscare, îmbinare, conservare, despre uneltele si tehnicile de cioplire, etc. Cursul de cioplit în piatra va pune accent pe cunoasterea proprietatilor diferitelor tipuri de pietra (calcar, gresie, travertin, granit, marmura, etc) si pe tehnicile traditionale de cioplire. Se vor preda notiuni despre cioplirea directa, dar si despre transpunerea unor lucrari prin metode traditionale ( aparat de punctat, marit, etc.).

 

Practica

Disciplina practicii structureaza si dezvolta pe parcursul anului II, abilitatile de specialitate ale studentilor intr-un proces complex care parcurge etapele transpunerii de tip sculptural; de la idee si concept, prin documentarea extinsa asupra temei este dezvoltat un concept lucrativ, care va fi transpus initial intr-o serie de schite – in desen si tridimensional intr-o macheta de mici dimensiuni, realizata de regula din lut, ghips sau alt material permisiv acestei etape. Urmeaza alegerea materialului si a tehnologiei de transpunere – aceasta alegere se face pe baza unei analize care trebuie sa aiba in vedere potentialul conceptului si abilitatile teoretice si practice individuale.

 

 

Anul 3

 

Studiul desenului

In contextul anului de diploma, disciplina desenului se axeaza pe dezvoltarea capacitatii de sinteza si interpretare personala asupra subiectului; cu apel direct la abilitatile si capacitatile profesionale dobândite în anii anteriori în ceea ce priveste utilizarea unei varietati de tehnici de lucru si materiale, sunt exploatate sistematic directiile individuale de perceptie, interpretare si sinteza a temelor abordate. Teme propuse: ghipsuri clasice de mari dimensiuni, ori subiecte corelate intentiilor temelor de licenta.

 

Studiul formei – modelaj

Maximizarea evolutiei capacitatilor de lucru cu materialul si extinderea tipologiei modalitatilor de exploatare plastica ale acestuia; studentii sunt incurajati sa diversifice si sa aplice creativ solutii personale de constructie, analiza si sinteza asupra volumului modelajului sculptural. Temele au în vedere exercitiul reprezentarii tridimensionale a volumelor în compozitii complexe, adaptate intentiilor creative propuse pentru lucrarea de diploma. Teme propuse: studiu ronde-bosse dupa corpul uman – marime reala; studiu dupa materiale didactice complexe; studiu dupa teme liber alese in contextul propunerilor personale pentru lucrarea de diploma.

 

Compozitie

In contextul anului III, disciplina compozitie favorizeaza sistematic dezvoltarea capacitatilor de sinteza si interpretarea personala, creativa si originala asupra subiectelor si temelor abordate – pe scurt, capacitarea studentilor in generarea unor modalitati proprii de tratare a temelor; cu apel direct la abilitatile dobândite în anii anteriori în ceea ce priveste utilizarea tehnicilor si tehnologiilor de transpunere, studentii sunt incurajati sa performeze exercitii personale de compozitie a caror finalitate sa se regaseasca in lucrarea de licenta.

 

Tehnologia turnarii bronzului

In cadrul cursului de tehnologie a turnarii bronzului se preda transpunerea prin turnare în metal – respective bronz – dar si abordari cazuale si experimentale (aluminiu, plumb, etc.) a unei sculpturi – cu precadere tehnicile de turnare prin metoda la ceara pierduta sau la pamant. De regula, studentii transpun cel putin o lucrare în metal folosind unul dintre procedeele enuntate, mai ales cel referitor la ceara pierduta. Deasemenea, transpunerea in bronz a unei lucrari de dimensiuni rezonabile pentru aceasta tehnologie este de preferat sa se desfasoare in contextul pregatirii pentru transpunerea lucrarii de licenta – poate fi o schita sau macheta la scara redusa a temei de diploma.

 

Practica – Elaborarea lucrarii de licenta

In acest caz, disciplina practicii se pliaza necesitatilor individuale descrise de reperele temelor de licenta transpuse de studenti; elaborarea lucrarii de licenta structureaza si ruleaza intr-un mod individual, original si creativ abilitatile intelectuale si tehnice, de specialitate, in procesul complex parcurge sistematic etapele transpunerii de tip sculptural Alegerea materialului si a tehnologiei de transpunere este realizata in urma evaluarii conceptului si abilitatilor individuale ale studentilor. Etapa finala a lucrarii presupune, conform disciplinei de anul III a practicii, actiuni ceva mai complexe asupra volumetriei sculpturale deja transpuse: estetizare prin texturi, culoare si patina, alegerea unei tipologii de soclu, potential si variante de amplasare in spatiu.

 

 

Studii Masterale

 

Anul 1

 

Strategii de reprezentare plastica in sculptura/curs de sinteza

In contextul acestui curs de sinteza, accentul se pune pe lucrul individual si extins cu studentii, pe baza proiectului de cercetare personal – incepand de la concept si zona ideatica de referinta si pana la transpunerea efectiva, pe parcursul celor doi ani ai programului. Este favorizata elaborarea unei viziuni de ansamblu asupra continutului proiectului – in sensul pozitionarii de tip postmodern in zona de referinta contemporana a domeniului de cercetare; strategiile de reprezentare plastica au in vedere raportarea sistematica la repere consacrate, pentru a favoriza o viziune creativa si originala asupra temei desfasurate. Cursul urmareste indeaproape aplicarea creativa si originala a solutiilor si tehnologiilor de transpunere sculpturala, pentru maximizarea posibilului impact individual al proiectelor asupra domeniului de referinta.

 

Principii de structurare a cercetarii in artele vizuale/curs de aprofundare

Acest curs predat in cadrul specializarii masterale a Deprtamentului de Sculptura este dedicat procesului intensiv de specializare urmat de studentii acestui domeniu – avand in vedere ca studiile masterale sunt o conditie pentru un eventual doctorat in arte vizuale. Cursul abordeaza procedurile de cercetare desfasurate de studenti, pe parcursul celor doi ani de specializare, pe baza proiectului individual; in linii mari, cursul urmareste proceduri teoretice si practice de formare intelectuala si profesionala a studentilor, pe baza realitatilor si specificitatilor domeniului.

 

Dezvoltarea proiectului masteral/curs de aprofundare

In acest caz, cursul de aprofundare al proiectului masteral este menit sa capaciteze procesul de profesionalizare al studentilor, nu numai in ceea ce priveste abilitatile strict tehnic-profesionale, dar si asupra evolutiei abilitatilor cognitive specifice domeniului sculpturii contemporane – pozitionare pozitiva in zona realitatilor ideatice de tip postmodern, abordarea profesionista a reperelor unui proiect de sculptura fezabil din toate punctele de vedere.

 

 

Anul 2

 

Strategii de reprezentare plastica in sculptura/curs de sinteza

Acest curs pune accentual pe lucrul individual si extins cu studentii, urmarind indeaproape reperele proiectului de cercetare personal – de la concept si si pana la transpunerea efectiva, pe parcursul celor doi ani ai programului. Este favorizata elaborarea unei viziuni de ansamblu asupra continutului proiectului – in sensul pozitionarii de tip postmodern in zona de referinta contemporana a domeniului de cercetare; strategiile de reprezentare plastica au in vedere raportarea sistematica la repere consacrate, pentru a favoriza o viziune creativa si originala asupra temei desfasurate. Cursul urmareste indeaproape aplicarea creativa si originala a solutiilor si tehnologiilor de transpunere sculpturala, pentru maximizarea impactului individual al proiectelor masterale in contexul realitatilor sculpturii contemporane.

 

Principii de structurare a cercetarii in artele vizuale/curs de aprofundare

Acest curs predat in cadrul specializarii masterale a Deprtamentului de Sculptura este dedicat procesului intensiv de specializare urmat de studentii acestui domeniu – avand in vedere ca studiile masterale sunt o conditie pentru un eventual doctorat in arte vizuale. Cursul abordeaza procedurile de cercetare individuala parcurse de studenti, in cei doi ani de specializare, pe baza proiectului desfasurat; cursul urmareste proceduri teoretice si practice de formare intelectuala si tehnic-profesionala a studentilor, pe baza reperelor si specificitatilor domeniului de referinta.

 

Dezvoltarea proiectului masteral/curs de aprofundare

Cursul de aprofundare al proiectului masteral a fost conceput cu intentia de a maximiza procesul de capacitare profesionala a studentilor, nu doar in cazul zonelor stricte, de tip tehnic-profesional, dar mai ales asupra evolutiei abilitatilor cognitive specifice domeniului sculpturii contemporane – pozitionarea activa in zona realitatilor conceptuale de tip postmodern si mai cu seama abordarea profesionista a totalitatii reperelor unui proiect de sculptura fezabil din toate punctele de vedere.

 

Lucrarea de dizertatie/curs de aprofundare

Reperele acestui curs sunt oarecum corespondente celui din anul III – licenta/Elaborarea lucrarii de licenta, in sensul in care lucrul individual cu studentii are ca finalitate elaborarea lucrarii de dizertatie – in acest caz insa, cursul formuleaza si expune necesitatile reale descrise de statutul profesionist, la nivel teoretic si practic, al demersului initiat de proiectul masteral; etapele desfasurate pe parcursul celor doi ani ai programului masteral parcurg intregul proces al evolutiei artistice profesionale – elaborarea si cercetarea unui concept, investigarea contextului ideatic si cognitiv dublata de transpunerea concreta si prezentarea lucrarii/temei enuntate de proiectul initial.

 

 

 

NOUTATI / EVENIMENTE

 

|  2017  |  2016  |  2015  |  2014  |  2013  |

 

Expozitia "Afisul Polonez de Teatru Film și Opera din colecția Krysztof Dydo” la UNAgaleria
14 noiembrie 2017

 

In data de Marti, 14 noiembrie 2017 la UNAgaleria a avut loc vernisajul expozitiei "Afisul Polonez de Teatru Film și Opera din colecția Krysztof Dydo”, organizata de Institutul Polonez,...
>> cititi mai mult

 

 
 
Expozitie UNArte la Fundatia Culturala Ilfoveanu
7 noiembrie 2017

 

In data de 7 noiembrie 2017 la Fundatia Culturala Ilfoveanu din Municipiul Pitesti a avut loc vernisajul expozitiei "Dinspre linie si forma - gravura / sculptura", o manifestare ...
>> cititi mai mult

 

 
 
Redeschiderea spatiului expozitional al UNArte
23 octombrie 2017

 

Luni, 23 octombrie 2017, ora 18.00 are loc deschiderea UNAgaleria intr-un nou spațiu expozitional, pe Strada Baiculesti nr.29, in incinta Combinatul Fondului Plastic al U.A.P., cu ...
>> cititi mai mult

 

 
 
UNArte prezenta la Conferinta Internationala "Living as Form”
20 octombrie 2017

 

In perioada 26-27 octombrie 2017 conf. univ. dr. Roxana Trestioreanu, va reprezenta Universitatea Nationala de Arta din Bucuresti la Conferinta Internationala "Living as Form” organiz...
>> cititi mai mult

 

 
 
Deschiderea noii galerii UNArte
12 octombrie 2017

 

In curand se va deschide noul spatiu expozitional al Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti situat in strada Baiculesti nr.29 din Bucuresti (in incinta Combinatului Fondului Plastic)....
>> cititi mai mult

 

 
 
<< inainte          ||          inapoi >>