DEPARTAMENTUL ISTORIA SI TEORIA ARTEI /
DISCIPLINE

 

Studii de Licenta

 

Anul 1

 

Istoria artei romanesti (– prof. dr. Corina Popa, lect. dr. Vlad Bedros)

Cursul se intinde pe trei semestre si are drept scop reconstituirea unei imagini de ansamblu asupra evolutiei artei medievale romanesti intre secolele IV-XVIII, definirea cadrului istoric si cultural in care acest fenomen s-a desfasurat, precum si masura in care istoria, cultura si personalitatile politice si artistice au conditionat sau influentat arta diferitelor perioade, importanta religiei, a bisericii ortodoxe, a celei catolice si a confesiunilor protestante pentru definirea programelor, continutului si stilului artei medievale de pe teritoriul Romaniei. Activitatea la seminar se desfasoara atat in salile de curs cat si la muzee sau in excursii prin tara.

 

Istoria artei universale I: De la Fidias la Duchamp – o istorie concisa a artei, „citita” din perspectiva atelierului artistului – prof. dr. Cristian Robert Velescu

Cursul isi propune sa ofere un rezumat al artei europene intre antichitate si veacul al XX-lea. Evolutia evenimentelor plastice va fi perceputa dintr-un unghi de vedere bine determinat, acela al procesului de creatie, desfasurat la inceput pe marile „santiere” ale templelor, manastirilor, catedralelor, intr-un moment in care artele majore – arhitectura, sculptura si pictura – evoluau intr-o maniera sincretica, nediferentiata, toate trei participand la o pretimpurie „sinteza artistica”. Echivalentul „atelierului artistului” va fi cautat in chiar structura amintitelor santiere, in forma lor de organizare, dar si in solutiile plastice pe care mesterii le vehiculau. A doua parte a cursului va debuta cu analize consacrate momentului Renasterii, cand atelierul artistului se identifica spatiului in care opera este creata, devenind totodata scena a transmiterii invataturii privitoare la imagine si loc de dezbatere al ideilor si conceptelor ilustrand fenomenul creatiei. Cursul continua cu prezentarea acelor imagini care anunta tema „atelierului” (Sfantul Evanghelist Luca pictand-o pe Fecioara Maria), urmand a fi apoi analizate operele care ilustreaza in mod explicit tema atelierului artistului. Ultima parte a cursului va analiza exemple in care atelierul isi pierde calitatea de „izvor tematic”, sfarsind prin a se substitui operei propriu-zise.

 

Istoria artei universale II: Istoria artei internationale dupa Al Doilea Razboi Mondial – prof. dr. Adrian Guta

Cursul cuprinde selectia unor repere pe care le consideram semnificative, din evolutia artistica de pe scena internationala, de dupa 1945, pana astazi. Este o introducere in acest atat de dinamic si complex capitol al istoriei artei internationale din a doua jumatate a secolului XX si dupa. Directiile si studiile de caz asupra carora ne oprim au fost alese pentru formatul corespunzator unui singur semestru, asadar selectia este una restransa, ea insasi dinamica, operata cu riscul asumat al subiectivitatii dar si cu grija de a nu omite, pe cat posibil, elemente si nume esentiale.

 

Istoria culturii si civilizatiei – acad. prof. dr. Razvan Theodorescu

Cursul cuprinde selectia unor repere pe care le consideram semnificative, din evolutia artistica de pe scena internationala, de dupa 1945, pana astazi. Este o introducere in acest atat de dinamic si complex capitol al istoriei artei internationale din a doua jumatate a secolului XX si dupa. Directiile si studiile de caz asupra carora ne oprim au fost alese pentru formatul corespunzator unui singur semestru, asadar selectia este una restransa, ea insasi dinamica, operata cu riscul asumat al subiectivitatii dar si cu grija de a nu omite, pe cat posibil, elemente si nume esentiale.

 

Muzeologie – conf. dr. Ioana Beldiman

Cursul vizeaza familiarizarea studentilor cu problematica de baza a unui muzeu de arta, in principal cu forma esentiala a activitatii unui istoric/critic de arta intr-un muzeu, organizarea expozitiei. In conexiune cu istoria gustului artistic, istoria muzeelor de arta completeaza cunostintele de istoria artei universale si romanesti si intregeste imaginea despre institutia muzeala in epocile moderna si contemporana, putand sa indice studentului un drum posibil in profesiunea aleasa.

 

Management /Analiza sectoriala – conf. dr. Mirela Dauceanu

Cursul propune familiarizarea studentilor cu notiunile de baza legate de locul conceptului de management in domeniul cultural, in legatura stransa cu transformarile sociale si economice, in relatie cu piata de arta si viata culturala a momentului. Seminarul desfasurat in functie de agenda culturala bucuresteana, nationala si internationala se materializeaza prin teme saptamanale sau semestriale de analiza si diagnoza a evenimentelor in curs.

 

Tehnici artistice – conf. dr. Mirela Dauceanu

Cursul propune introducerea studentilor in tehnicile artistice din sfera artelor plastice si decorative. Prin exemplificari si lucrari practice, studentii dobandesc cunoasterea si intelegerea formelor de specialitate, a tehnicilor si tehnologiilor specifice, a domeniului arte vizuale din stadiul de pregatire, formare si pana la recunoasterea profesionala a unui artist.

 

Redactarea textelor de specialitate – asist. dr. Ada Hajdu

Cursul practic propune familiarizarea studentilor cu tehnicile de redactare a unor texte pe care este de presupus ca vor trebui sa le scrie in viitor. Rezultatul final al acestui curs va fi redactarea unui text a carui tema se va modifica de la un an la altul. In anul universitar 2016-217 studentii vor redacta un text care ar putea constitui o pagina de Wikipedia dedicata unui monument de arta medievala de pe teritoriul Romaniei.

 

 

Anul 2

 

Istoria artei romanesti – conf. dr. Ioana Beldiman

Cursul propune o prezentare a problematicii artei romanesti moderne (pictura, sculptura, grafica) in secolul al XIX-lea, in scopul familiarizarii studentilor cu analiza fenomenului romanesc relationat cu fundalul artistic occidental. Seminariile vor fi organizate si in cadrul galeriei nationale din Muzeul National de Arta al Romaniei sau in spatiile expunerii permanente si in depozitele muzeului municipiului Bucuresti.

 

Istoria artei universale – asist. dr. Ioana Magureanu

Cursul prezinta o perspectiva de ansamblu asupra perioadelor traditional cunoscute drept “Renastere” si “Baroc” in Europa occidentala si asupra controverselor si abordarilor recente privind acest interval de timp. Este construit tematic si in stransa relatie cu cursul paralel de Evolutia si metodele istoriei si teoriei artei si isi propune sa ofere studentilor repere pentru o orientare stilistica si cronologica si pentru intelegerea istorica a proceselor de productie artistica si receptare a operei de arta in perioada studiata.

 

Evolutia si metodele istoriei si teoriei artei – asist. dr. Ioana Magureanu

Cursul, gandit ca o completare a cursului de Istoria artei universale din acelasi interval, este menit sa ofere studentilor o perspectiva cat mai cuprinzatoare asupra evolutiei reflexiei cu privire la practica artistica in textele perioadei, incercand sa ii familiarizeze cu vocabularul conceptual si critic utilizat in studiile privind Renasterea si secolul al XVII-lea. Cursul isi propune, pe de o parte, sa cultive o sensibilitate informata fata de modurile specifice de receptare a operelor de arta produse in acest interval istoric si, pe de alta parte, sa integreze aceste notiuni si acest vocabular in istoria mai vasta a literaturii artistice, din perspectiva contemporane.

 

Studii curatoriale – lect. asoc. dr. Diana Dochia, lect. asoc. dr. Magda Radu

Cursul isi propune sa ofere studentilor o introducere in domeniul studiilor curatoriale care a dobandit in ultimele doua decade o importanta crescanda la nivel global. Sunt discutate texte si studii de caz care analizeaza particularitatile acestei profesii: diversele moduri de realizare a expozitiilor, istoria internationala a expozitiilor, conceptiile variate privind pozitia si implicarea curatorului. De asemenea, cursul se adreseaza intr-un mod aplicat viitorilor profesionisti ai domeniului curatorial, propunand o perspectiva practica asupra travaliului complex de conceptie si realizare a expozitiilor, de coordonare a programelor publice in institutiile de arta contemporana.

 

Management cultural si management curatorial – conf. dr. Mirela Dauceanu

Cursul vizeaza insusirea cunostintelor generale de management cultural si management curatorial, prezentarea cadrului institutional si legislativ, cunoasterea pietei de arta si a mecanismelor manageriale de organizare si conducere si a mecanismelor curatoriale de propunere, organizare si conducere; strategii si politici culturale, plan de actiune, organizare structurala, planificare strategica. Cursul incurajeaza dezvoltarea abilitatilor practice in domeniul curatoriatului artistic.

 

Curs special de istoria arhitecturii – arh. Alexandru Beldiman, arh. dr. Cristina Woinaroschi

Cursul isi propune sa defineasca curentele arhitecturale ale secolelor XIX-XX si cadrul lor general, sa prezinte exemple reprezentative si personalitatile marcante; sa stabileasca pozitia fenomenului din Romania in acest context. Rezultatele cercetarilor facute in cadrul seminariilor se concretizeaza in publicatii ce sustin patrimoniul construit al Bucurestiului (Bucuresti, secolul XIX –XX, Editura Simetria 2001; Lotizarea Parcul Ioanid, Editura Simetria 2007).

 

 

Anul 3

 

Istoria artei romanesti – lect. dr. Irina Carabas

Istoria artei romanesti (curs si seminar) reprezinta o introducere in teoriile modernitatii din spatiul est/central european pornind de la exemplul local. Intins din punct de vedere cronologic de la 1898 la 1948, cursul discuta artisti semnificativi in contextul afilierilor lor politice si artistice precum si al receptarii lor in epoca. Seminarul este dedicat cercetarii individuale a studentilor si propune teme care sa recupereze subiecte sau artisti intr-o lumina contemporana. Vizitele in muzeele, colectiile si expozitiile bucurestene fac parte integrata din activitatile cursului.

 

Istoria artei universale (secolul al XIX-lea) – asist. dr. Ada Hajdu

Cursul si seminarul abordeaza istoria artei europene in secolul al XIX-lea aprofundand urmatoarele teme: probleme legate de definirea si delimitarea clasicismului, romantismului, realismului, impresionismului si postimpresionismului; invatamantul artistic si patrunderea femeilor in academiile de arta; peisajul si diferite raportari la natura; inceputurile fotografiei; raportarea la istorie si ideologii nationale.

 

Istoria artei romanesti – prof. dr. Adrian Guta

Cursul de Istoria artei romanesti dupa 1960 propune un traseu desigur selectiv, care se constituie mai degraba intr-o introducere la un capitol de o mare bogatie informationala, cel mai nou al istoriei artei romanesti, unul cu o dinamica accentuata dat fiind ca se ocupa inclusiv de scena artistica a prezentului. Contextul istoric isi are importanta sa in acest curs, dat fiind ca anul 1989 desparte doua epoci opuse, ca regim politic, iar chestiunea libertatii de expresie este un element major de diferentiere, cu toate consecintele sale in plan cultural. Cursul urmareste o serie de teme care pun in evidenta tendinte, concepte, evolutia unor limbaje artistice, trasee stilistice, repere expozitionale, studii de caz (artisti), caracterizarea sintetica a vietii artistice inainte de si dupa 1990. Tematica cursului isi are dinamica proprie, de la un an la altul.

 

Istoria artei universale – prof. dr. Adrian Guta

Cursul ofera o prezentare a artei internationale a sec. XX pana in prezent, concentrandu-se asupra reperelor de dupa al doilea razboi mondial. Se abordeaza sintetic problematica avangardei istorice, consecintele unor directii asupra artei postbelice. Tendintele ultimelor sase decade sunt analizate contextual, se abordeaza si reperele teoretice, se focalizeaza asupra personalitatilor marcante. Se puncteaza principalele centre artistice, extensia lor odata cu ofensiva globalizarii. Se acorda atentie atat dimensiunii ideatice cat si celei a limbajelor artistice, de la cele traditionale pana la noile medii.

 

Curs special de arta romaneasca – prof. dr. Cristian Robert Velescu

Cursul isi propune sa delimiteze conceptele de modernitate si avangarda, considerandu-le a fi doua modalitati distincte de manifestare a energiilor creatoare. Modernitatea presupune un raport de continuitate cu experienta artistica a secolului al XIX-lea, in vreme ce avangarda evolueaza sub semnul totalei noutati si, mai cu seama, sub acela al totalei negatii. Cu toate acestea, intre cele doua forme de manifestare a creativitatii s-au instituit raporturi fertile, inextricabile. Se vor evidentia si analiza, cu precumpanire, aceste “zone” de interferenta.

 

Arta romaneasca in context est-european: 1945-1989 – lect. asoc. dr. Magda Radu

Cursul analizeaza imaginea complexa a artei Est Europene in perioada socialista, un domeniu prea putin studiat, dar extrem de actual si relevant. Metoda propusa se axeaza pe o analiza comparativa care evidentiaza particularitatile realismului socialist si ale neo-avangardei pe fundalul tensiunilor existente intre Est si Vest. Sunt aduse in discutie numeroase studii de caz din Polonia, Iugoslavia, Cehoslovacia si URSS. De asemenea, cursul combina interpretarea parcursului anumitor artisti romani (Horia Bernea, Constantin Flondor, Ion Grigorescu si altii) cu cercetari recente din arta Est Europeana in incercarea de a sintetiza contextele si perspectivele schimbatoare prin prisma carora arta Romaniei comuniste ar putea fi cercetata si inteleasa acum.

 

Metodologia cercetarii I (elaborarea lucarii de diploma) – asist. dr. Ada Hajdu

Seminarul asista studentii in definirea titlului lucrarii de diploma, a planului acesteia, a bibliografiei si a listei de lucrari pe care le vor studia pentru elaborarea tezei de licenta. De asemenea, se exerseaza practic metode de prezentare orala a unui text, de elaborare a unui power-point, a unei liste imagini, a unui catalog de imagini, aplicarea normelor de redactare.

 

Metodologia cercetarii – lect. dr. Irina Carabas

Metodologia cercetarii II (curs si seminar) se axeaza pe discutarea, pornind de la texte clasice, a notiunilor si teoriilor cu privire la contemporaneitate: ce inseamna ea, cum a fost perceputa si definita din anii 1980 pana astazi. Cum raspunde arta la provocarile lumii contemporane? Alaturi de arta, disciplina istoriei artei s-a transformat fundamental punandu-si noi intrebari, adoptand noi metode de interpretare si reformulandu-se sub semnul interdisciplinaritatii si a tehnologiilor contemporane.

 

Practica

Stagiile de practica se desfasoara la muzeele si galeriile de arta din Bucuresti.

 

 

Studii Masterale

 

Anul 1

 

Strategii creatoare in arta europeana si romaneasca a deceniilor I-III ale secolului al XX-lea: intre modernitate si avangarda – prof. dr. Cristian Robert Velescu

Cursul trateaza primele trei decenii ale secolului XX, cand “scena artistica” este ocupata de doua curente majore, modernitatea si avangarda istorica. Acestea stau intr-un raport polemic, ilustrat mai cu seama la nivelul documentelor programatice, ceea ce nu le impiedica insa sa-si suprapuna si adesea sa-si interfereze atat mesajul cat si procedeele de creatie. Data fiind complexitatea “coabitarii” celor doua tendinte intr-un interval temporal restrans, analiza lor se poate constitui intr-un adevarat exercitiu prin care masteranzii isi vor putea apropria metodologia actului cercetarii.

 

Tipologii muzeale – conf. dr. Ioana Beldiman

Cursul trateaza fenomene specifice si esentiale ale colectionismului si ale devenirii institutiei muzeale (muzeele de arta). Vizeaza de asemenea prezentarea in complementaritate a fenomenului traditional (muzeul traditional cu tipologia lui de secol XIX), cu cel actual (muzeul laborator, centrul de arta, marele muzeu cu filiale). Analizeaza problematica traditionala si contemporana a conceptului de expozitie.

 

De la Sputnik la Ostalgie – Arta, tehnologie si design in Europa de est – lect. dr. Irina Carabas

Arta, tehnologie si design in Europa de est (curs si seminar) isi propune sa prezinte cultura vizuala a epocii socialiste din Romania si celelalte tari din spatele Cortinei de fier. Cursul imbina istoria politica, istoria artei, filmului, arhitecturii si designului cu studiile de cultura populara pentru a oferi o intelegere alternativa asupra imaginii, obiectului functional si tehnologiei si a intrepatrunderii lor in contextul vietii cotidiene si transformarilor ei din timpul regimurilor comuniste din Europa de est. Temele aferente seminarului incurajeaza cercetarea personala si creativitatea, dar si confruntarea cu probleme legate de felul in care socialismul este rememorat in spatiul public.

 

 

Anul 2

 

Probleme de metodologie in interpretarea imaginilor – prof. dr. Anca Oroveanu, prof. dr. Ruxandra Demetrescu

Cursul isi propune sa familiarizeze studentii cu o problematica aflata la intersectia intre ceea ce se desemneaza in ultimele decenii prin sintagme ca “studii vizuale” (visual studies) sau “cultura vizuala” (visual culture) si evolutii interne istoriei si teoriei artei. E vorba, asadar, de a interoga, pe de o parte, campul foarte vast al imaginilor, indiferent de provenienta si de forma lor de actualizare si de a constata si pune in discutie, pe de alta parte, o reconfigurare a istoriei artei ca disciplina, atat in ce priveste obiectul/obiectele ei de studiu, cat si in ce priveste abordarile metodologice din campul ei.

 

Repere iconografice si de limbaj in arta contemporana – prof. dr. Adrian Guta

Acest curs isi propune o aprofundare a problematicii artei contemporane internationale si romanesti, pe doua directii: tematica si a limbajului. Tematica se dezvolta pe doua grupuri de subteme: „Obiectul in arta contemporana“ si „Corpul uman in arta contemporana“. De-a lungul cursului, ele pot sa fie tratate separat dar si interferand, asa cum se intampla adesea in manifestarile artei contemporane. Cu privire la fiecare dintre cele doua „tronsoane“, se pot face si unele trimiteri la repere ale avangardei istorice, ale fenomenelor din arta primei jumatati a secolului XX. Problematica exemplificata mai sus este analizata din variate perspective ale exprimarii artistice, de la mijloacele picturii, sculpturii, la expresia corporala, ipostazierile readymade-ului si interpretarile/modificarile sale in timp, instalationism, arta video, digitala. Sunt atinse repere de la expresionismul abstract si avataruri contemporane ale figurativului, la arta conceptuala si prelungirile sale actuale. Incursiunile in arta internationala vor alterna cu cele in arta romaneasca.

 

 

 

NOUTATI / EVENIMENTE

 

|  2017  |  2016  |  2015  |  2014  |  2013  |

 

Sesiune de informare pe tema ivatamantului superior la Institutul Francez din Bucuresti
8 februarie 2017

 

Institutul Francez din Bucuresti organizeaza o sesiune de informare pentru reprezentantii institutiilor de invatamant superior si secundar din Bucuresti cu scopul de a pune la dispozitie un suport com...
>> cititi mai mult

 


 
Prezentare a Intermark International Design College
– IIDC

18 ianuarie 2017

 

O prezentare a Intermark International Design College – IIDC din cadrul Shanghai JianQiao University - SJQU va fi sustinuta in data de miercuri 18 ianuarie 2017, ora 11.00, la Sala Amf...
>> cititi mai mult

 


 
<< inainte          ||          inapoi >>