Universitatea Națională de Arte București

Caută
Close this search box.

Analiza tehnologică a picturilor murale

Lect. univ. dr. Gheorghiță Romeo

Activitatea cursului se va desfășura și pe platforma Google Classroom, cod acces xvcvpod. Anul II, Perioada: 13 04 – 24 04 2020 / Anul III, Perioada: 23 03 – 03 04 2020

Descriere curs.

Cursul teortico-practic îşi propune în prima etapă descoperirea textelor esențiale din tratatele și eminiile medievale de pictură și prin acestea aflarea metodelor de realizare vechilor tehnici de realizare. În a doua etapă prin exercițiile de transpunere a imaginilor se experimentează modalităţile practice de realizare a vechilor tehnici de pictură parietală: a fresco, a secco, zgraffito, mozaic, stucatură policromă, etc. Prezentările din cadrul cursului vor arăta paticularitățile tehnologice, calitatea materialele prin analize, investigații diferite, dar și manierele artistice de realizare ale picturilor și decorațiilor murale în diferite zone și perioade istorice. Imaginile picturilor alese pentru transpunerea practică, desfășurarea tehnologică realizată în cadrul demersului didactic, sunt detalii de pe suprafeţe murale. Detaliile provin din spațiul monumentelor istorice, edificii funerare, lăcașuri de cult sau laice din patrimoniul românesc sau european. Prin acestea se vor urmării caracteristicile picturilor murale în tehnica al fresco, freso-secco, a calce, al secco și cercetarea tehnologiei de realizare a imaginilor plastice.
Aflându-se între pregătirea artistică şi pregătirea ştiinţifică de bază ce priveşte structura materială a operei de artă, cursul analiza tehnologică a picturilor murale, prin abordările sale particulare contribuie la formarea complexă şi specializată a viitorilor conservatori și restauratori.

Temele cursului se structurează după cum urmează:

  • Analiza materialelor și a instrumentelor folosite în pictura murală, pentru tehnica al fresco, a secco, variantele istorice utilizate de-a lungul timpului.
  • Etapele tehnologice de realizare – operaţiuni specifice fiecarei etape de realizare a picturii.
  • Realizarea schiţei, desenului pentru transpunere.
  • Pregatirea structurii suport a picturii-suprafeţa zidului.
  • Pregătirea stratului suport de preparaţie – mortare, văruieli, grunduri (arriccio, intonaco, intonachino).
  • Prepararea materiei liante pentru detaliile în tehnica al secco realizate (emulsii, mordanți).
  • Pregătirea pigmenţilor şi prepararea culorilor.
  • Testarea culorilor a gamei şi a acordurilor cromatice.
  • Aplicarea succesivă a straturilor de culoare utilizate. Se vor urmări, raportul cromatic şi tehnologia de aplicare specifică tehnicilor al fresco şi al secco, etc.
  • Realizarea unor imagini cu detalii sugestive în tehnica aleasă – pictură de tradiție bizantină sau occidentală europeană.

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ
Cennini, Cennino, Tratatul de pictură, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1977
Dionisie din Furna, Erminia picturii bizantine, Edi. Sophia, Bucureşti, 2000
Drăguţ, Vasile, Dicţionar enciclopedic de artă medievală românească, Ed.ştiinţifică şi enciclopedică,
Bucureşti,1976
Podlacha, Wladyslaw, Nandriş, Grigore, Umanismul picturii murale postbizantine, vol. 1, Latura tehnică a
picturilor, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1985
P. Mora, L.Mora, P.Philippot,Conservarea picturilor murale, Ed. Meridiane, 1986.
Mic dicţionar enciclopedic, Ed. Enciclopedică, 1972.
Cesare Brandi, Teoria restaurării, Ed. Meridiane, 1996.
V. Drăguţ / I. Istudor, Pagini de veche artă românească, Ed. Academiei, 1985.
Ioan Istudor, Noțiuni de chimia picturii, Ed. D.P. House, 2006.